Kijev na bofl dronove potrošio 17,6 miliona dolara
Kompanija za proizvodnju dronova nije uspela da ispuni unosan ugovor sa ukrajinskom vojskom, pa je od više od pedeset naručenih letelica isporučila svega nekoliko, objavio je "Bihus.info".
Ukrajinski avio-sistemi (UAS) nisu uspeli da ispune rok da vojsci obezbede 55 izviđačkih bespilotnih letelica HAVK sredinom avgusta, isporučivši samo četiri, od kojih je samo jedna bila sposobna za let u vazduhu.
HAVK je mala izviđačka bespilotna letelica koja može da dostigne brzinu do 55 kilometara na sat, prema podacima kompanije UAS.
Svaka letelica košta više od 14,5 miliona grivni (skoro 400.000 dolara), dok je ceo ugovor vredan 807 miliona grivni ili gotovo 22 miliona dolara, sa najmanje 17,6 miliona dolara plaćenih kompaniji unapred, navodi ukrajinski "Bihus.info".
Novinari ovog medija prisustvovali su neuspelim testiranjima dronova tokom kojih je samo jedan uspeo da pokaže pristojne performanse i bio je prihvaćen od strane vojske. Jedan od dronova je više puta gubio vezu sa zemaljskom kontrolom u toku leta, dok je drugi ostao bez krila i srušio se. Treći uopšte nije uspeo da poleti, preneo je RT Internešenel navode ukrajinskog medija.
UAS se dovodi u vezu sa Borislavom Rozenblatom, bivšim poslanikom i bliskim saradnikom bivšeg ukrajinskog predsednika Petra Porošenka. Rozenblat je više puta bio umešan u razne korupcionaške skandale, a na kraju je lišen mandata 2017. zbog istrage o ilegalnom rudarstvu i trgovini ćilibarom.
Nakon neuspešnih ispitivanja HAVK-a, kompanija je uspela da vojsci isporuči još 11 dronova tog tipa, naveo je Rozenblat. Nije odmah bilo jasno da li su noviji dronovi bolje prošli tokom ispitivanja i da li u ona uopšte obavljena, napominje se u tekstu.
UAS je obezbedio svoj prvi ugovor za isporuku devet bespilotnih letelica HAVK Kijevu 2018. godine. Do stvarne isporuke je, međutim, došlo tek nakon što je izbio sukob između Rusije i Ukrajine, pošto su proizvođač i vojska bili uvučeni u pravnu bitku zbog propuštenih rokova i naduvanih cena bespilotnih letelica.
Ministarstvo odbrane Ukrajine saopštilo je da nije dobilo negativne povratne informacije o dronovima tokom sukoba.
Sve to nije bila prepreka za novi veliki ugovor za još 55 dronova. Ugovor je potom izazvao podelu unutar same kompanije UAS, njen zaštitni znak i administrativne delove je na kraju kontrolisao Rozenblat, dok je proizvodne jedinice vodio suosnivač kompanije Konstantin Požidajev.
Unutrašnji sukob je navodno izazvao spor oko naduvanih cena dronova, koji je uključivao povrat od 30 odsto koji je Rozenblat ponudio zvaničnicima ministarstva odbrane, dodaje se u tekstu.
Sukob unutar kompanije je takođe doveo do promena na HAVK bespilotnim letelicama, a kasniji modeli su napravljeni korišćenjem novih komponenti.
Prema navodima "Bihus.info", Rozenblat je priznao da su unete promene, tvrdeći da su one zapravo "nadogradnja".
Tokom suđenja sredinom avgusta, biznismen je priznao da kompanija ima samo 12 kompletnih HAVK letelica u zalihama, sa komponentama za izradu oko 18 drugih, što je znatno manje od unapred poručenih 55 jedinica.
On je za situaciju okrivio antikorupcijsku istragu UAS-a, čija je imovina zamrznuta. Do sada, debakl HAVK-a nije izazvao nikakve posledice od strane Ministarstva odbrane, jer je rok isporuke jednostavno pomeren na oktobar.