Proizvođači automobila prikupljaju mnoštvo podataka o vozačima i putnicima - neki čak prate seksualnu aktivnost vozača - pokazao je novi izveštaj Mozila fondacije.
Pregled 25 marki automobila i 15 automobilskih kompanija koji je fondacija objavila ove sedmice pokazao je da je japanski proizvođač automobila "Nisan", navodno, nagovestio da bi mogao da prodaje informacije o seksualnoj aktivnosti vozača i putnika, obaveštajne podatke i zdravstvene dijagnoze agencijama za sprovođenje zakona i drugim kompanijama. Nemački proizvođač "Folksvagen" saopštio je da može da snima glasove vozača kako bi ih profilisao za ciljane oglase.
"Količina podataka koju su ove automobilske kompanije otvoreno rekle da bi mogle da prikupe bila je šokantna", rekla je Džen Kaltrajder, vodeći istraživač u Mozila fondaciji. "Kao da ih niko nikada nije pozvao na odgovornost ili im postavljao pitanja o privatnosti, pa oni jednostavno uključuju sve".
Evropljani su - u principu - više zaštićeni od zloupotrebe svojim zakonom o privatnosti, Opštom uredbom o zaštiti podataka (GDPR), ali Kaltrajder kaže da se zakon slabo primenjuje kod automobilskih kompanija.
Kaltrajder i drugi istraživači su pregledali politike privatnosti automobilskih kompanija i preuzeli njihove aplikacije u Nemačkoj, Francuskoj, SAD, Japanu i Južnoj Koreji. Otkrili su da industrija prenosi ogromne količine podataka kroz desetine senzora i tehnologije ugrađenih u novije modele automobila koji izračunavaju težinu ljudi dok sede, snimaju automobil iznutra i spolja kamerama, slušaju razgovore preko mikrofona i prate korisnike preko povezanih aplikacije na pametnim telefonima, piše "Politiko".
"Ne radi se više samo o prodaji automobila da bi zaradili novac. Radi se o prikupljanju podataka, a zatim o korišćenju tih podataka za zarađivanje novca", rekao je Kaltrajder, dodajući da se čini da automobili imaju lošiju "praksu privatnosti" od aplikacija za mentalno zdravlje, pametnih kućnih uređaja ili prenosivih uređaja kao što su povezani slušalice i fitnes trekeri.
Istraživači su takođe otkrili da 84 odsto pregledanih marki automobila može da deli i prodaje podatke drugim kompanijama kao što su brokeri podataka, što je tržište vredno stotine milijardi evra. Nešto više od polovine brendova je navelo da mogu da dele podatke sa vladom i organima za sprovođenje zakona kada se to od njih zatraži, a ne kada dobiju sudski nalog.
Istraživači su takođe istakli da ljudi retko imaju priliku da eksplicitno i svesno pristanu na pravila privatnosti svojih automobila. Automobilska kompanija "Subaru" je, na primer, navela da sama činjenica da je putnik u jednom od njenih automobila podrazumeva pristanak na njihovu politiku privatnosti, navodi se u izveštaju.
U nekim slučajevima, evropski regulatori su se obračunali sa automobilskom industrijom. "Tesla", čije je evropsko sedište u Holandiji, morao je da uvede izmene u svoje kamere koje snimaju okolinu u martu na zahtev holandskog regulatora za zaštitu podataka. "Folksvagen" je kažnjen sa nešto više od milion evra otkako je GDPR stupio na snagu.
Portparol "Folksvagena" za digitalna pitanja Kamila Džoana Lores navela je u saopštenju da kompanija prikuplja, obrađuje, koristi i čuva lične podatke "samo u skladu sa zakonskim zahtevima".