Kako se kalio čelik: Amerikanci bi da grade ledolomce, ali ne znaju kako

SAD imaju samo dva polarna ledolomca, Rusija tri tuceta

Program vredan 13,3 milijarde dolara za zaštitu američkih interesa na Arktiku naleteo je na stari industrijski izazov: sečenje i oblikovanje debelog, kaljenog čelika.

Američki zvaničnici žure da nabave nove polarne ledolomce jer jednom od samo dva kojima obalska straža sada plovi istekao je rok trajanja, a drugi koji je dodeljen Arktiku svake zime se izvlači na suvo. Isporuka prvog novog ledolomca pomerena je sa 2024. na 2028. godinu, dok se dizajneri, inženjeri i zavarivači bore sa nečim što SAD nisu uradile decenijama: pouzdano oblikovanje kaljenog čelika debljine više od jednog inča (oko 2,5 centimetara) u zakrivljeni, ojačani trup broda, piše "Volstrit džornal".

Obalska straža nije porinula novi teški ledolomac od 1976. godine, a to znači da američki brodograditelji moraju ponovo da uče kako da projektuju i izgrade specijalizovano plovilo, kažu zvaničnici u industriji i vladi.

Tehnički izazov rada sa specijalnim čelikom je dodatno pojačan nedostatkom radne snage u čitavoj industriji i pandemijom koronavirusa.

Povlačenje morskog leda na Arktiku zbog klimatskih promena, paradoksalno, povećava potrebu za ledolomcima i drugim plovilima, koja mogu da podnesu teške uslove u i oko Arktičkog okeana, kažu zvaničnici. Promet ruskih brodova u severnim delovima sveta je u porastu.

Za Obalsku stražu, ogranak oružanih službi koji je deo Odeljenja za unutrašnju bezbednost, cilj je da se formira nova klasa naoružanih ledolomaca - nazvanih polarni bezbednosni sekači - koji mogu da se bave problemima u rasponu od ekoloških katastrofa do strateške konfrontacije u ledenim vodama. Ukupni procenjeni troškovi ovog programa porasli su na 13,3 milijarde dolara u 2021. sa 9,8 milijardi dolara u 2018, pokazuju podaci Državne kancelarije za odgovornost.

Ledolomac "Hili", koji se koristi u naučne svrhe i obično dodeljuje Arktiku, mora da prolazi kroz popravke i remont svake godine u Kaliforniji ili Vašingtonu. Drugi, teški ledolomac "Polar star", bliži se kraju svog veka trajanja.

Poređenja radi, Rusija ima više od 30 ledolomaca pogodnih za Arktik, žali se Obalska straža SAD, a Kina četiri, uključujući dva istraživačka broda za probijanje leda koji se redovno pojavljuju na severu. Američki zvaničnici tvrde da je reč o strateškim brodovima, Peking - da nauka pokreće njihove arktičke ambicije.

Rusija i Kina takođe povećavaju saradnju u Beringovom moru i na Arktiku.

"Moramo da povećamo prisustvo naše mornarice i obalske straže na Arktiku i poboljšamo naše odvraćanje na Pacifiku", rekao je senator Rodžer Viker iz Misisipija, najviši republikanac u senatskom Komitetu za oružane snage. "Bez monumentalnih ulaganja u naša brodogradilišta i odbrambenu industrijsku bazu, nećemo moći da obezbedimo američku dominaciju u pomorskom domenu".

Pored snažnog pogonskog sistema, ključna karakteristika teškog polarnog ledolomca je njegov debeli trup, kojem je potrebna dodatna čvrstoća, uokvirivanje da bi se ojačao oblik i glatke krivine za manevrisanje u morskom ledu, kažu oficiri Obalske straže.

Postojeće mašine i veštine za izgradnju trupa većine okeanskih plovila nisu dovoljne za specijalizovane ledolomce. Ploče trupa zahtevaju leguru rađenu po meri i specijalnu toplotnu obradu, sa procesom formiranja i zavarivanja masivnih zakrivljenih ploča.

"Čelici veće čvrstoće zahtevaju veoma vešte ljude", kaže Džef Moskaluk, viši potpredsednik kompanije "SSAB Amerikas", dobavljača čelika za program ledolomaca. "Ne možete ga tretirati isto kao i bilo koji drugi komad čelika. Potrebno je da izdrži teške udarce".

Pored tehničkog izazova, američka brodogradilišta imaju problem i sa nedostatkom brodograditelja. Prema podacima Federalnih rezervi, zaposlenih u brodogradnji bilo je samo 154.800 u julu. Na vrhuncu, tokom Drugog svetskog rata, u ovoj industriji radilo je 1,3 miliona ljudi.

"Jedan od izazova je radna snaga – dobijanje kvalifikovanih zavarivača", rekao je Bob Merčent, bivši izvršni direktor "VT Halter marine", kompanije koja je dobila ugovor za izgradnju polarnih brodova, ali su pandemija i druga kašnjenja usporili projektovanje i inženjerske radove i sprečili početak izgradnje.

Kada su 2022. dva džinovska ruska ledolomca porinuta u Sankt Peterburgu, "Halter marin" je konačno trebalo da počne izgradnju prvog ledolomca, ali je kompanija, koja je bila u vlasništvu državne singapurske firme sa kineskim klijentima, prodata je "Bolindžeru". Američkim ledolomcima je bila potrebna veća kompanija sa više resursa da završe radove na dizajnu i počnu da rade sa čelikom, kažu ljudi upoznati sa programom.

Tek u avgustu je "Bolindžer" počeo da testira, seče i sklapa čelične prototipove modula koji bi mogli da postanu deo novog ledolomca, pod uslovom da moduli prođu testove. U međuvremenu, kompanija će zapošljava i obučava više radnika u brodogradilištu. Puna izgradnja bi mogla da počne sledeće godine.

"Ponovo učimo kako da napravimo ovaj tip broda", rekao je menadžer programa, kapetan Obalske straže Erik Dri.