Vozači kamiona u Nemačkoj očajni: Ni štrajk glađu im ne pomaže da dobiju plate koje su zaradili
Strani vozači kamiona koji prevoze robu širom Evrope započeli su štrajk glađu u Nemačkoj u okviru višenedeljne obustave rada, opisujući to kao svoju "poslednju nadu" da skrenu pažnju na eksploataciju za koju kažu da trpe, prenosi "Euraktiv".
To je najnovija faza akcije za koju sindikalne vođe kažu da je "bez presedana", a u kojoj je oko 80 vozača postavilo kamp koristeći svoja vozila na servisnoj stanici na auto-putu kod Frankfurta. Verujući da njihovi poljski poslodavci neće reagovati na njihov rastući očaj usred desetonedeljnog štrajka, neki od njih su prošle nedelje prestali da jedu.
Kamiondžije — uglavnom iz Uzbekistana i Gruzije, a nekolicina i iz Tadžikistana, Ukrajine i Turske — ponovo su tokom vikenda, posle nekoliko dana, počeli da uzimaju hranu, ali se sama obustava nastavlja.
Vozači tvrde da im se ne plate isplaćuju redovno — po dnevnoj stopi od oko 80 evra — i da su im naplaćivani ogromni iznosi da bi uopšte mogli da preuzmu poslove. Kažu da se suočavaju i sa nehumanim uslovima, kao što je izuzetno dug rad.
"Samo želim da mi se isplati novac koji sam zaradio", rekao je za AFP Roman Gujabidze, gruzijski kamiondžija koji leži ispod ćebeta u zadnjem delu svog kamiona, u servisnoj stanici u Grafenhauzenu, nedaleko od Frankfurta.
On je bio među onima koji su se pridružili štrajku glađu i rekao da mu je to poslednja nada i da se ništa više sada nije moglo uraditi.
Drugi vozač, Fajzulo Nematov, rekao je da je očajnički očekivao da dobije novac koji mu duguju kako bi mogao da ga pošalje za izdržavanje svoje žene, dece i starije majke kod kuće u Uzbekistanu.
"Ja sam jedini koji zarađuje", rekao je Fajzulo Nematov.
"Mazur": Radno vreme je izbor kamiondžija
Vozači rade za nekoliko poljskih transportnih kompanija u vlasništvu grupe "Mazur". Ali u saopštenju, grupa je insistirala na tome da su sve plate isplaćene "blagovremeno" i da su prošle nedavnu inspekciju, koja nije utvrdila nepravilnosti u isplatama.
Firma je takođe nastojala da se distancira od pitanja naknada, koje se plaćaju za dobijanje viza ili preporuka za posao, insistirajući da su vozači morali da se pozabave ovim "posredničkim" kompanijama čije su usluge koristili.
I odbacili su optužbe vozača koji tvrde da su primorani da rade prekovremeno, rekavši da "ne mogu da diktiraju vozačima sate dnevnog rada ili ograničenje slobodnih dana", dodajući da je to izbor kamiondžija.
Vozači prevoze različitu robu za velike evropske kompanije, a osim u Nemačkoj, voze i u Francusku, Italiju, Austriju, Holandiju i Švajcarsku.
Kamiondžije kažu da redovno primaju samo male naknade za hranu, a da se dešavalo da mesecima ne primaju plate, a kada ih i dobiju, obično su niže nego što bi trebalo da budu. Traže 500.000 evra za, kako kažu, neisplaćene zarade.
"Oni su izabrali da štrajkuju u Nemačkoj, a ne u Poljskoj, jer se osećaju sigurnije da preduzimaju akcije tamo", rekao je Edvin Atema, šef Fondacije za dužnu pažnju drumskog transporta, koja prati i bavi se kršenjem radnih standarda u Evropi.
"Takva akcija je bez presedana u evropskoj transportnoj industriji. Za vozače je ovo psihički i fizički jako teško. Oni su došli ovde jer su potpuno eksploatisani, nisu dobili svoj novac, imaju problema kod kuće, ne mogu da prehrane svoju decu", rekao je Atema.
Ističe zamršene lance snabdevanja koji brzo transportuju robu po bogatim evropskim tržištima, što, kažu kritičari, čini ranjivim one koji su angažovani na tim poslovima.
"Skrivajući se iza drugih kompanija koje prevoze njihovu robu, poznate firme pokušavaju da negiraju odgovornost za ovo. Osnovni uzrok je uvek to što ovo pitanje nema prioritet. Sve dok se roba premešta, nikoga nije briga kako se vozači eksploatišu", rekao je Atema, holandski sindikalni funkcioner.
Vozači i kompanije su se žalili jedni na druge, a tužioci su potvrdili da ispituju optužbe sa obe strane.
Ali vozači insistiraju da su na izmaku snaga - i njihova poruka je jasna.
"Uplatite nam naš novac, treba da ga pošaljemo svojim porodicama", rekao je vozač Nematov.