EU u problemu: Narko-bande infiltrirane u lancima snabdevanja, koriste regularne rute za svoju "robu"

Prave se planovi za veću saradnju evropskih luka u suzbijanju krijumčarenja droge

Narko-bande su se "ekstremno" dobro infiltrirale u lance snabdevanja, što je nateralo Evropsku komisiju da osmisli planove suzbijanja ilegalnih droga koje preplavljuju evropske luke.

Pošiljke kokaina u EU su porasle poslednjih godina, popevši se na rekordnih 303 tone u 2021, prema najnovijim podacima agencije EU za praćenje droga (EMCDDA), a kriminalne bande sada koriste regularne, globalne transportne rute da šalju svoju "robu".

Kao rezultat toga, transportne kompanije imaju posla sa "nekim od najopasnijih ljudi na svetu. Način na koji se ovi ljudi infiltriraju u ceo lanac snabdevanja, ne samo na brodskoj ili lučkoj strani, prilično je ekstreman", rekao je Kit Svendsen, izvršni direktor "APM terminala", odeljenja danske brodarske grupe "Mersk".

U pokušaju da tome stane na put, Evropska komisija je predložila veću koordinaciju među evropskim lukama, vladama i privatnim kompanijama uspostavljanjem "Evropske alijanse za luke", piše "Fajnenšel tajms",

Jedan predlog uključuje uspostavljanje zajedničkih kriterijuma rizika i prioriteta za carinske kontrole na nivou EU. Za finansiranje opreme za skeniranje kontejnera od 2024. biće izdvojeno 200 miliona evra.

Komisija će takođe apelovati na države članice da primene postojeća bezbednosna pravila za luke, uključujući obezbeđivanje lukama i brodarskim kompanijama sredstava za "kontrolu i proveru svojih zaposlenih kako bi izbegli korupciju kriminalnih mreža".

Belgijski lučki grad Antverpen najveći je centar za trgovinu kokainom u Evropi, sa rekordnih 110 tona zaplenjenih 2022. godine, prema carinskim vlastima. Antverpen skenira samo oko dva procenta robe koja prolazi kroz luku, ali planira da skenira sve kontejnere koji dolaze iz Latinske Amerike i koji se smatraju "visokorizičnim" do 2028. Od toga se trenutno proverava oko pet procenata.