Svet

Sateliti otkrili: Sumnjivi brodovi kružili oko mesta eskplozije "Severnog toka"

Brodovi su isključili sisteme signalizacije položaja, što znači da nije bilo informacija o njihovom kretanju, položaju, kao ni drugih opštih informacija. Ipak, otkriveni su analizom satelitskih snimaka
Sateliti otkrili: Sumnjivi brodovi kružili oko mesta eskplozije "Severnog toka"www.globallookpress.com © © The Swedish Coast Guard

Dva nepoznata broda duga oko 95 do 130 metara primećena su kako plove u blizini gasovoda "Severni tok 1 i 2" nekoliko dana pre eksplozije, izjavio je generalni direktor platforme za analizu satelitskih snimaka "Spejs nou" Džeri Javornicki.

Brodovi su plovili u krug od nekoliko milja od mesta curenja "Severnog toka 2".

"Otkrili smo neke tamne neidentifikovane brodove, odnosno brodove značajne veličine, koji su prolazili kroz tu oblast", rekao je Džavornicki za američki magazin "Vajerd".

Dodaje da su brodovi isključili sisteme signalizacije položaja, što znači da nije bilo informacija o njihovom kretanju i lokaciji, kao ni drugih opštih informacija.

"Isključili su transpondere, što znači da nije bilo informacija o njihovom kretanju i pokušavali su da prikriju svoju lokaciju", ističe Džavornicki.

Ovo otkriće urađeno analizom slika sa više satelita još jedna je potvrda da je reč o mogućoj sabotaži. 

Curenje gasa na gasovodu Severni tok 2 u Baltičkom moru otkriveno je 26. septembra, kada se izlilo do 400.000 tona metana u atmosferu. Stručnjaci su odmah posumnjali na sabotažu gasovoda, a dok je Zapad uperio prst u Rusiju, ruski zvaničnici su prikupili dokaze da je sabotaža delo američkih i britanskih službi.

Prema analizi kompanije za praćenje satelitskih podataka "Spejs nou", .

"Otkrili smo neke tamne brodove, odnosno velike brodove, koji su prolazili kroz tu tuda plovila", kaže Džeri Džavornicki, izvršni direktor i suosnivač "Spejs nou"-a.

Portparolka NATO-a bez komentara

Kada je "Spejs nou" identifikovao brodove, prijavio je to NATO-u, koji je potom istraživao incidente u Severnom toku. Džavornicki kaže da je NATO od ove kompanije zatražio više informacija.

Portparolka NATO-a Oana Lungesku nije želela da komentariše ove iinformacije, ali je ponovila da veruje da je incident "nameran i neodgovoran akt sabotaže".

Međutim, predstavnik NATO-a, koji nije imao dozvolu da govori javno, potvrdio je da je NATO primio informacije od pomenute platforme za analizu satelitskih snimaka navodeći da ti snimci mogu da se pokažu korisnim za istrage.

Da bi otkrila brodove, kaže Džavornicki, kompanija je pregledala arhivske snimke poslednjih 90 dana. "Imamo 38 specifičnih algoritama koji mogu da otkriju vojnu opremu", kaže Džavornicki.

Kada je prikupio arhivske slike ove regije, "Spej nou" je vršio procenu curenja gasa. Otkrio je i da je nedeljama pre eksplozije 25 teretnih i višenamenskih brodova plovilo tom regijom.

Od toga su 23 broda imala uključene transpondere za automatsku identifikaciju, a dva plovila, koja su se tu kretala nekoliko dana neposredno pre otkrivanja curenja gasa, nisu imala.

Ovaj sistem za praćenje plovila kreiran je tako da pomogne brodovima u navigaciji i izbegavanju potencijalnih sudara. Kada je sistem uključen, prikazuje se naziv broda, lokacija, njegova kretnja, brzina i razne druge informacije.

Brodovi isključuju navigaciju u vojnoj misiji

Izuzetno je retko da brodovi isključuju svoje transpondere za automatsku identifikaciju, a oni koji to čine obično se bavi ilegalnim ribolovom ili je posada umešana u trgovinu ljudima.

Takođe, kako navode stručnjaci brodovi koji isključuju ove sisteme mogu biti deo tajne vojne misije.

Direktor nevladine organizacije Baltička bezbednosna fondacija, Oto Tabuns, podsetio je da je Baltičko more jedno od najprometnijih mora na svetu u smislu komercijalnog saobraćaja i da je odgovorno da svi brodovi imaju uključene sisteme. On je napomenuo da jetoznačajno, pre svega, zbog eventualnih sudara koji mogu dovesti do velikog broja ljudskih žrtava i mogu izazvati štetu po životnu sredinu.

image