Kinezi su uspeli u onome što se ranije smatralo nemogućim - razvili su novu tehnologiju termičke zaštite hipersoničnih letelica, odnosno novi površinski materijal koji može ostati netaknut i nakon dugog leta.
Ova tehnologija mogla bi da pomogne u razvoju još jedne generacije hipersoničnih vozila za višekratnu upotrebu sa "većim dometom i većom brzinom koja konstantno probija granicu letenja", naveo je tim naučnika koji su radili na projektu, a preneo "Saut Čajna morning post".
Hipersonična trka ušla je u novu fazu – poručili su Kinezi. Jer, iako je sa tradicionalnim balističkim projektilima, bojeva glava je mogla da dostigne hiperbrzinu, ili više od pet puta veću od brzine zvuka, pre nego što udari u metu - ovi hipersonični letovi su bili kratki i obično su trajali samo nekoliko minuta.
NASA i američka vojska u prošlosti su pokretale brojne projekte za razvoj hipersoničnih vozila koja bi mogla redovno da lete na velike udaljenosti, ali su oni otkazivani, a jedan od glavnih razloga za sve ove neuspehe bilo je to što nijedan materijal nije mogao da ostane netaknut na površini aviona tokom bilo kog hipersoničnog leta koji je trajao sat ili duže.
U testu koji je sprovela kineska vojska, materijal je nanesen na površinu hipersonične letelice "vejvrajder", a zatim je vazduh oko nje zagrejan na hiljade stepeni Celzijusa.
Ne samo što su ključne komponente unutar aviona ostale hladne, već je i glatka površina omogućavala bežičnim signalima da slobodno ulaze i izlaze, omogućavajući identifikaciju cilja i komunikaciju tokom leta.
"Probni let se završio potpunim uspehom", poručio je tim naučnika, a prenela "Saut čajna morning post".
Poslednjih godina, američka vlada je oživela svoj hipersonični program, ali je nastavila da trpi neuspehe. Prema izveštaju Kancelarije za budžet američkog Kongresa u januaru, termička oštećenja su i dalje najveća glavobolja američkih razvojnih proizvođača hipersoničnog oružja.
"Zaštita osetljive elektronike hipersoničnih projektila, razumevanje načina na koji različiti materijali funkcionišu i predviđanje aerodinamike na trajnim temperaturama do 3.000 stepeni Farenhajta (1.650 stepeni Celzijusa) zahtevaju opsežna testiranja leta. Testovi su u toku, ali neuspesi poslednjih godina su odložili napredak", navedeno je.
Neke kineske hipersonične platforme u razvoju moraju da lete više od 3.000 sekundi u atmosferi sa temperaturom površine koja dostiže čak 3.000 stepeni Celzijusa, a u takvom okruženju, molekuli u vazduhu bi se razbili i započeli hemijske reakcije sa površinskim materijalom.
Kako je kineski tim uspeo da zadrži površinu netaknutom ostaje tajna.
Prema Pentagonu, Kina je za godinu dana izvršila više hipersoničnih probnih letova nego što su to uradile SAD za jednu deceniju.