Više od petine ruskog tečnog prirodnog gasa (LNG) koji stiže u Evropu ponovo se otprema u druge delove sveta, povećavajući tako prihode Moskve, nasuprot žarkoj želji Evropske unije da to spreči.
Dok je pretovar ruskog LNG-a zabranjen u Velikoj Britaniji i Holandiji, podaci iz 2023. na koje se poziva "Fajnenšel tajms", sugerišu da se dozvoljene isporuke ruskog gasa rutinski prenose između tankera u Belgiji, Francuskoj i Španiji, a zatim izvoze kupcima na drugim kontinentima.
Ti transferi između brodova ključni su za Rusiju jer Moskva, prema pisanju FT-a, pokušava da na najbolji način iskoristi svoju arktičku flotu.
Pretovar se obično odvija između ruskih tankera "ledene klase" koji se kreću između poluostrva Jamal i severozapadne Evrope i regularnih LNG tankera koji zatim plove u druge luke.
Pristaništa u Belgiji, Španiji i Francuskoj i dalje dobijaju značajne količine ovog goriva iz sibirske fabrike "Jamal LNG", čiji su najveći akcionari drugi po veličini ruski proizvođač prirodnog gasa "Novatek", "Čajna nešnel petroleum korporejšn" i francuska energetska kompanija "Total Enerdžis".
Prema podacima Instituta za energetiku, ekonomiju i finansijsku analizu, od 17,8 milijardi kubnih metara ruskog tečnog prirodnog gasa koji je dospeo u EU između januara i septembra ove godine, 21 odsto je prebačeno na brodove koji plove ka državama koje nisu članice EU, uključujući Kinu, Japan i Bangladeš.
Za razliku od uglja i nafte, ruski gas nije stavljen pod sankcije EU, ali Evropska komisija je zemljama članicama poručila da se do 2027. godine "oslobode" od ruskih fosilnih goriva.
Vodeći energetski analitičar u IEEFA Ana-Marija Džaler-Makarevič, primetila je da, iako je obim pretovara LNG-a u Evropi opao početka specijalne vojne operacije, i dalje "značajan i potencijalno zanemaren".
"EU ne razmišlja o tome kada govore o zabrani. Oni ne računaju pretovare", ukazala je.
Bivši norveški državni sekretar za energetiku i savetnik konsultantske kuće "Jurejža grup" Amund Vik, ocenjuje da su vlade EU sada u škripcu.
"Državama članicama bi bilo teško da se usprotive izvozu ruskog LNG na druga mesta, ako ga same koriste. I ove zime će na prstima zaobilaziti oko ove teme", dodaje.
FT piše da je EU ranije uvozila 155 milijardi kubnih metara gasa iz cevovoda iz Rusije, što je oko 40 odsto njene ukupne isporuke. Da bi zamenio sav taj gas, blok je znatno povećao svoj uvoz LNG-a iz zemalja uključujući SAD, Norvešku i Katar. Ipak, EU i dalje namerava da uveze rekordne količine super-ohlađenog goriva iz Rusije ove godine.
Kreatori politike EU zalagali su se da se na osnovu ugovora postignutih od pre rata uvoz nastavi. Ako bi se to prekinulo, evropske kompanije bile bi prinuđene da Rusiji plaćaju kompenzaciju.
Belgijska kompanija za prirodni gas "Fluksis" ima, na primer, dvadesetogodišnji ugovor sa "Jamalom" koji ističe tek 2039. godine, a belgijsko ministarstvo energetike saopštilo je da je "odlučno da se pozabavi ovim pitanjem" i da "prikuplja obaveštajne podatke o efikasnim pristupima".
Kompanija dodaje da, pošto gas nije pod sankcijama, "nijednom klijentu ne može biti legalno uskraćen pristup" njegovom LNG terminalu.
Francusko ministarstvo energetike saopštilo je da ne planira da sprečava pretovar ruskog LNG-a u francuskim lukama.
"Francuska i Evropa su značajno smanjile svoju izloženost ruskoj potrošnji gasa, diverzifikujući svoje izvore snabdevanja", navedeno je.
Zvaničnici EU su, međutim, više puta izražavali zabrinutost zbog količina ruskog LNG-a koji se uvozi u blok.
"Možemo i moramo da smanjimo ruski izvoz LNG-a da bismo ga potpuno ukinuli. Kreatori politike treba da usaglase pravila u decembru koja će omogućiti državama članicama EU da spreče pristup gasnoj infrastrukturi EU za ruske i beloruske operatere", rekao je ranije komesar za energetiku Kadri Simson.