Svet

Ukrajincima komšije kvare planove za ulazak u EU: Kamiondžije im pomrsile konce

Zemlje Centralne Evrope su sve nezadovoljnije daljim slanjem pomoći Ukrajini, ali i "vanrednim" merama koje ukrajinskim preduzetnicima omogućavaju pristup evropskom tržištu
Ukrajincima komšije kvare planove za ulazak u EU: Kamiondžije im pomrsile koncewww.globallookpress.com © Dominika Zarzycka

Poveća grupa slovačkih kamiondžija se u petak, 1. decembra okupila na slovačko-ukrajinskoj granici, kako bi svojim kamionima blokirali prelaz Višnje Nemecke/Užgorod - jedinu rutu za prevoz robe između te dve države.

Za prelazak granice u redovima čeka 2.500 kamiona i blokada se nastavlja, izjavio je ranije portparol ukrajinske Državne granične službe Andrij Demčenko. Istovremeno je nastavljena i blokada slovačke granice.

Oni su se tako priključili svojim poljskim kolegama, koji su pre mesec dana blokirali nekoliko graničnih prelaza sa Ukrajinom.

Razlozi za nezadovoljstvo prevoznika u državama Centralne Evrope su isti - i jedni i drugi optužuju svoje ukrajinske kolege za zloupotrebljavaju propise EU kojima im je dozvoljeno da svoju delatnost obavljaju i na teritoriji Unije - gde zbog svojih nižih cena predstavljaju nefer konkurenciju za lokalne vozače.

Sindikat slovačkih kamiondžija UNAS objavio je saopštenje u kojem se zahteva da EU odmah raskine sporazum sa Ukrajinom za koji smatraju da uzrokuje kolaps transportnog tržišta u Slovačkoj i Poljskoj.

Taj sporazum, koji je potpisan u junu 2022. i produžen do leta sledeće godine, omogućava kamiondžijama iz Ukrajine da prevoze robu na prostoru EU bez ograničenja.

Predstavnici Ukrajine su, očekivano, besni zbog blokada u Poljskoj i Slovačkoj, a one su naišle i na kritike i u Briselu - koji je optužio zvaničnu Varšavu da ne radi dovoljno na rešavanju krize.

Nakon što su ranije ove godine poljski poljoprivrednici na sličan način iskazali svoje nezadovoljstvo zbog, kako oni tvrde, prevelike količine ukrajinskog žita koje je preplavilo poljsko tržište i oborilo cene lokalnim proizvođačima.

Promene u Varšavi i Bratislavi

Nedavne promene u Poljskoj i Slovačkoj nakon parlamentarnih izbora u tom državama donele su niz manje ili više loših vesti za Kijev.

Povratak Roberta Fica na čelo slovačke vlade krajem oktobra mnogi protumačili kao veliki udarac za Ukrajinu, ali i pobedu za mađarskog premijera Viktora Orbana, koji više nije bilo toliko usamljen u svom otvorenom protivljenju slanju dodatne vojne pomoći Kijevu.

Nova vlada je već u svojoj prvoj nedelji ispunila obećanje da će obustaviti slanje naoružanju Kijevu, pošto su 8. novembra poništili ranije najavljeni 14. bilateralni paket pomoći Ukrajini.

Kako je tada pisao "Politiko", Fico prema Ukrajini gaju negativne stavove još iz perioda iz svog prvog premijerskog mandata pre 15-ak godina, kada je ušao u konflikt sa tadašnjim vlastima u Kijevu zbog obustave isporuka gasa.

"Ja ću podržati nultu vojnu pomoć Ukrajini. Momentalni prekid vojnih operacija je najbolje rešenje za Ukrajinu – EU bi trebalo da, umesto dostavljala oružja, postane mirotvorac", izjavio je on neposredno nakon povratka na vlast.

Fico, ipak, nije otpisao mogućnost prodaje slovačkog oružja Kijevu na komercijalnom osnovama, a u programu vlade naglašeno je da bi obnova Ukrajine mogla da predstavlja šansu za slovačke kompanije.

Drugim rečima, Bratislava na sukob u Ukrajini više ne gleda ideološki, kao na manihejsku "borbu dobra i zla", već kao na konflikt čije bi okončanje moglo da predstavlja razvojnu šansu za zemlju koju vodi.

Kada je reč o Poljskoj, u njoj je proukrajinski konsenzus među vodećim političkim partijama snažniji nego u Slovačkoj, međutim i u toj zemlji je nezadovoljstvo privilegijama koje je Ukrajina dobila u porastu.

To se videlo tokom aktuelnog protesta kamiondžija, ali i ranijih protesta poljoprivrednika, koji su doveli do blokade uvoza ukrajinskog žita u Uniju.

Premijer Poljske Mateuš Moravjecki pozvao je danas Evropsku uniju da obnovi sistem po kojem su ukrajinskim kamiondžijama potrebne dozvole za ulazak u Uniju.
"Mi ćemo snažno i nedvosmisleno zahtevati vraćanje dozvola za prevoz ukrajinskim vozačima", rekao je Moravjecki novinarima.

Ako se u računicu doda i Mađarska, koja je pod Orbanom tradicionalno skeptična kada je reč o pomoći Ukrajini, u zemljama Višegradske grupe se nakon višegodišnje krize ponovo dolazi do preklapanja interesa - makar kada je reč o zaštiti lokalnih privrednika od konkurenata iz susedne Ukrajine.

Problemi za Kijev na putu ka EU?

Zatezanje odnosa sa Varšavom, Bratislavom i Budimpeštom moglo bi da predstavlja ozbiljan problem za dalju saradnju Ukrajine i EU - koja se nada da bi mogla da dobije otvaranje pregovora o članstvu u bloku.

Evropska komisija je u svom izveštaju preporučila otvaranje pregovora sa Kijevom, ali konačnu odluku o tome moraju da donesu sve države članice. Mađarski premijer je već izjavio da se tome protivi, a postoje indikacije da nije jedini - iako drugi evropski lideri izbegavaju da to javno potvrde.

"Jasno je da je predlog Komisije o pristupanju Ukrajine EU neosnovan i loše pripremljen. Za to nema mesta na dnevnom redu decembarskog sastanka Evropskog saveta", napisao je Orban na Iksu.

Problemi sa kojima su se suočili poljoprivrednici i prevoznici u državama na istoku EU - pre svega konkurencija koju im Ukrajinci stvaraju zbog činjenice da su njihovi proizvodi i usluge drastično jeftiniji - samo su uvod u rizike sa kojima bi se EU suočila ukoliko bi se nastavilo sa davanjem povlastica Ukrajini.

image