Francuska, Nemačka i Španija konačno su se posle dužeg trvenja oko detalja projekta, dogovorile da započnu sledeću fazu razvoja novog borbenog aviona nazvanog FCAS (Borbeni vazdušni sistem budućnosti), saznaje Rojters.
Reč je o najvećem evropskom odbrambenom projektu čija je vrednost procenjena na više od 100 milijardi evra.
Nemačka vlada, međutim, nije potvrdila da je do dogovora došlo, ali kako tvrde, pregovori o sledećoj fazi napreduju.
"Nemamo ništa novo da prijavimo, ali smo na pravom putu. Čim bude dogovora, saopštićemo ga", rekao je Kristijan Tils, portparol nemačkog ministarstva odbrane u Berlinu.
Upitan da li će to biti saopšteno na sastanku nemačkog kancelara Olafa Šolca i francuske premijerke Elizabet Borne sledećeg petka, Šolcov portparol je rekao: "Veoma smo uvereni da ćemo moći da odgovorimo na vaše pitanje u petak".
Kako je ranije otkriveno, sledeća razvojna faza ovog borbenog aviona koštaće oko 3,5 milijardi evra a troškove će ravnopravno snositi tri zemlje.
U izradi ovog sistema učestvuju francuska kompanija "Desalt" i nemački i španski proizvođači "Erbas" i "Indra".
Udruženi su, kako bi trenutno najmoćnijim borbenim avionima, francuskom "Rafalu" i nemačko-španskom "Jurofajteru" stvorili naslednika koji bi na raspolaganju mogao da bude najranije 2040. godine.
Planove o konstruisanju FCAS prvi put su 2017. godine objavili francuski predsednik Emanuel Makron i tadašnja nemačka kancelarka Angela Merkel.
Sistem bi trebalo da se sastoji od borbenog aviona i niza pratećeg naoružanja, uključujući i dronove.
Projekat čija je prvobitna ideja bila da ujedini Evropljane nakon migrantske krize i odluke Britanije da napusti Evropsku uniju – u poslednje vreme predstavlja izvor tenzija između dve zemlje.
Zbog neslaganja sa Berlinom oko širokog spektra pitanja među kojima su i odbrambeni i energetski projekti, Makron je prošlog meseca otkazao francusko-nemački ministarski sastanak.
Bez obzira na to što su se Francuzi i Nemci uglavnom saglasili oko projekta borbenog aviona strane su se više od dve godine mučile da dogovore sledeću fazu.
Rojters prenosi da su se ovaj put konačno saglasili i proizvođači za koje se šuška da su bili glavni kamen spoticanja da bi se postigao dogovor o nastavku projekta.
Neki izvori su tvrdili da je krivica na "Desaltu", pošto je kompanija odbila da napravi ustupke u dugotrajnom sporu oko prava intelektualne svojine.
Drugi izvori su "Erbas" okrivili da je pregovore usporio zalaganjem za veći udeo u projektu predvođenom francuskim proizvođačem "Dasom" i insistirajući da mu treba dati "ravnopravan položaj" sa francuskom kompanijom.