Krajem novembra Kopnene snage Vojske Belorusije započele su evaluaciju novog domaćeg oklopnog transportera (OT) točkaša u konfiguraciji 8h8 "volat V2" ("džin" u prevodu sa beloruskog jezika). Reč je o projektu "Minske fabrike traktora točkaša" (MZKT), nastalom nakon proizvodnje MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) vozila 4h4, tj. prve verzije "volata" sa oznakom V1.
Razvoj V2 započet je kao privatni poduhvat MZKT sa ciljem konstruisanja domaćeg oklopnjaka, za potrebe Oružanih snaga Belorusije, ali i za potencijalne mušterije u inostranstvu. Transporter je prvi put predstavljen javnosti tokom vojno-tehničkog foruma "MILEKS 2021" u Minsku, a interesantno je da su beloruski konstruktori imali pomoć kolega iz NR Kine, što ne treba da čudi jer su dve države već sarađivale tokom razvoja višecevnog lansera "polonez".
Nov dizajn i stepen zaštite
Ukoliko "volat V2" bude pozitivno ocenjen i posledično uveden u operativnu upotrebu, očekuje se da bi nakon određenog vremena usledila zamena starijih OT iz vremena Sovjetskog Saveza, i dalje prisutnih u sastavu beloruske vojske. U pitanju su vozila BTR-70 i BTR-80 koji imaju niz nedostataka poput ergonomije, nepristupačnih otvora za ukrcavanje i iskrcavanje, položaja motora (zadnji deo vozila) i relativno niskog nivoa zaštite, pogotovo za današnje standarde.
Razlog za sve nabrojane mane leži u činjenici da su sovjetski konstruktori prilikom izrade transportera prioritet davali prohodnosti i amfibijskim sposobnostima, sa ciljem da vozilo stigne do željene lokacije i ukrca/iskrca trupe. Stoga je razvoj "volata V2" pokrenut od nule, zbog čega je dizajn, odnosno unutrašnji raspored, značajno promenjen radi otklanjanja nedostataka uz istovremeno zadržavanje amfibijskih sposobnosti.
Naime, motor vozila smešten je u prednjem delu, zajedno sa kontrolnim odeljkom tročlane posade (vozač, komandir i nišandžija), dok je prošireni trupni prostor sa kapacitetom za osam operativaca u zadnjem delu. Ulaz i izlaz iz transportera obavljaju se kroz zadnja vrata i krovne otvore, koji su prisutni i iznad trupnog odeljka.
Po svojim dimenzijama "volat" je nešto veći od sovjetskih OT, pa je tako dužina vozila osam m, širina tri m, visina 2,9 m, dok težina sa osnovnim oklopom iznosi 19,9 t. Iako je osnovni nivo zaštite ostao identičan starijim transporterima, tačnije čeoni deo oklopa može izdržati dejstvo naoružanja kalibra 12,7 mm, bočni i zadnji 7,62h39 mm, i postoji sveobuhvatna zaštita od delova artiljerijskih granata koje eksplodiraju na udaljenosti između 80 i 100 m – opcija ugradnje dodatnog oklopa. U tom slučaju, težina vozila povećava se na 24 t, amfibijske sposobnosti se ograničavaju, a za sada nije poznato koji nivo zaštite pruža dodatni oklop.
Što se tiče otpornosti na minsko-eksplozivna sredstva, zahvaljujući dvostrukom podu, "volat" je otporan na eksplozije jačine ekvivalentnoj šest kilograma TNT-a, ispod trupa ili bilo kog točka. Paket opreme uključuje komplet ABHO (atomsko-biološko-hemijska odbrana) i sedišta za apsorpciju energije za posadu i operativce.
Kineski motori u beloruskom vozilu
Visok stepen pokretljivosti obezbeđen je ugradnjom kineskih motora, koji se proizvode u Belorusiji po licenci, a postoji mogućnost ugradnje dva modela. Prvi je "vejčaj" VP13.480AD dizel motor, jačine 480 ks prisutan kod verzije prikazane 2021. godine, sa maksimalnom brzinom od 110 km/č.
Drugi je VP13.550 jačine 550 ks, instaliran na verziju prikazanu 2022. godine sa maksimalnom brzinom od 125 km/č, međutim, može se zaključiti da će jači motor najverovatnije služiti za pokretanje varijanti sa dodatnim oklopom i težinom od 24 tone.
Kod obe varijante motor je uparen sa šestostepenim ručnim menjačem, koji, takođe, proizvodi MZKT, a obe komponente objedinjene su u jedan modul čija je zamena i popravka moguća na terenu. "Volat V2" opremljen je centralnim sistemom za duvanje guma i "run-flat" gumama, zbog čega se čak i u slučaju oštećenja ili probijanja svake od njih može kretati unazad brzinom do 20 km/č, a za potrebe izvlačenja tu je vitlo snage 10 tona.
Autnomija kretanja je 1.200 km, uz mogućnost vožnje po nagibu od 60 odsto, bočnom nagibu od 40 odsto i savladavanja vertikalnih prepreka visine do 0,6 m i rovova širokih do dva m. Za kretanje po vodenim površinama transporter koristi dva vodomlazna motora na bočnim stranama zadnjeg dela, a brzina plovidbe iznosi deset km/č. "Volat" je osposobljen za prelazak unutrašnjih plovnih puteva, poput reka i jezera, kao i za amfibijske operacije u morima odnosno za plovidbu od broda do obale.
Od pomoćne opreme na raspolaganju su dve kaljužne pumpe za izbacivanje vode, koje se aktiviraju odmah po otkrivanju vode unutar vozila i malogabaritni dizel generator za snabdevanje svih komponenti električnom energijom kada je motor isključen. Time je omogućeno zadržavanje borbene gotovosti u dužim vremenskim periodima u stanju mirovanja, uz istovremeno očuvanje borbenih sposobnosti transportera ukoliko dođe do oštećenja motora u borbi.
Vatrena moć "volata"
Za razliku od većine gorepomenutih sovjetskih transportera u beloruskoj vojsci, naoružanih teškim mitraljezima kalibra 14,5 mm, primarno naoružanje prve verzije novog vozila je automatski top 2A42 kalibra 30 mm budući da je na "volata" ugrađena kupola sa BMP-2. top je stabilizovan, zbog čega je moguće dejstvo u pokretu i ima dvostruko hranjenje, pa nišandžija može birati vrstu municije za paljbu.
Na kupoli su montirani i spregnuti mitraljez PKT u kalibra 7,62h54 mm, dispenseri dimnih granata, kao i lanseri protivoklopnih vođenih raketa sistema "konkurs". Slično kao i sa motorom, verzija OT iz 2022. godine predstavljena je sa nešto drugačijim borbenim modulima i tada su prikazane dve opcije: kineska besposadna kupola i beloruska besposadna kupola "adunok BM-30".
U suštini, radi se o modulima sa manje više istim sastavom naoružanja, pa glavno oruđe ostaje automatski top kalibra 30 mm, a jedan od noviteta jeste ugradnja automatskog bacača granata AGS-17. Važno je naglasiti da izbor bilo koje od tri kupole, tj. borbena modula, ne utiče na konfiguraciju posade i kapacitet trupnog odeljka.
Veliki napredak ostvaren je i u domenu optoelektronskog bloka, pa je "volat" opremljen savremenim nišansko-osmatračkim spravama za dejstvo u dnevnim i noćnim uslovima, video-kamerama za nadzor i situacionu svest.
"Volat V2" predstavlja perspektivan projekat za Oružane snage Belorusije, pogotovo kada se uzme u obzir da je reč o privatnom poduhvatu MZKT. Nema sumnje da će ukoliko se deklarativne karakteristike pokažu kao tačne na državnim ispitivanjima, uslediti serijska proizvodnja i uvođenje u operativnu upotrebu, što bi predstavljalo veliko pojačanje za vojsku ove države.