Svet

"Tajms": Britanija nastavlja da uvozi rusku naftu uprkos sopstvenim sankcijama

Od uvođenja sankcija u Veliku Britaniju stiglo je barem 39 isporuka nafte u ukupnoj vrednosti od 200 miliona funti čiji je trag bio "zamaskiran"
"Tajms": Britanija nastavlja da uvozi rusku naftu uprkos sopstvenim sankcijamawww.globallookpress.com © Danny Gohlke/dpa

Velika Britanija nastavlja da prima isporuke ruske nafte uprkos sankcijama koje je, uz EU i SAD, nametnula Rusiji nakon početka vojne operacije u Ukrajini.

Od marta je u britanske luke isporučena ruska nafta u ukupnoj vrednosti od 778 miliona funti, navodi "Sandej tajms".

Britanski list ukazuje da je od toga barem 39 isporuka u ukupnoj vrednosti od 200 miliona funti klasifikovano kao uvoz iz drugih zemalja, i otkriva kako Britanija nastavlja da izbegava sopstvene sankcije.

Bivši premijer Velike Britanije Boris Džonson je još 8. marta govorio o planu za ukidanje uvoza ruske nafte.

Krajem avgusta, tadašnji državni sekretar za biznis, energiju i industrijsku strategiju Kvasi Kvarteng sa ponosom je na Tviteru podelio podatke britanske Nacionalne statističke službe (ONS) koji ukazuju da Velika Britanija uopšte nije uvozila rusku naftu tokom juna.

Sa druge strane, podaci Nacionalne službe za porez i carinu (HMRC), koja evidentira vrednost i poreklo isporuka nafte, ukazuju da je samo tokom juna i jula u britanske luke stigla ruska nafta u vrednosti od 79,5 miliona funti, ali da je zavedena kao da potiče iz Holandije, Estonije, Poljske, Belgije, Francuske, Nemačke i Letonije.

Prebacivanje tovara sa jednog tankera na drugi na otvorenom moru predstavlja jedan od načina kojima Britanci nastavljaju sa uvozom ruske nafte, ukazuje "Sandej tajms".

Navodi se primer ruskog tankera "Mariner III", koji je isplovio iz ruske luke Tuapse i sastao se sa grčkim plovilom "Marinula" u blizini luke Kalamata u Mesiniji, kome je prebacio svoj tovar od 200.000 barela, i koji je "Marinula" isporučila u britansku luku Imingam 6. juna.

Brod "Minerva Sofija", sa druge strane, uvezao je u Imingam naftu rafinisanu u gradu Kiriši u vrednosti od skoro 400.000 funti nakon što ju je kupio u Roterdamu od kompanije "Gunvor".

Portparol "Guvnora", portparol asocijacije britanskih luka i vlasnici "Marinule" izjavili su da je njihovo poslovanje u skladu sa sankcijama koje su nametnute Rusiji.

Britanija može da se hvali time kako ne uvozi rusku naftu zato što Nacionalna statistička služba kategoriše poreklo robe prema zemlji iz koje je ona uvezena, iako je roba možda proizvedena na sasvim drugom mestu, ukazuje "Sandej tajms".

Uvoz ruske nafte u Veliku Britaniju biće legalan do 5. decembra, ali eksperti za pomorski transport smatraju da će primena sankcija u praksi biti teška čak i kada on bude postao predmet i pravne, a ne samo moralne, osude.

"Prevoz nafte tako funkcioniše širom sveta", rekao je Viktor Katona, ekspert za naftu iz analitičarske kuće "Kpler".

"Ne postoji način da se poreklo nafte prati kada se više porudžbina pomeša u rezervoaru", dodao je on.

Ruska nafta nastavlja da dospeva u Veliku Britaniju.

Podaci analitičke kuće "Refinitiv" ukazuju da je tanker "Delta pionir" prošle srede dovezao pola miliona barela nafte u luku Imingam direktno iz Rusije. "Sandej tajms" dodaje da se i dalje ne zna kako će ta nafta biti klasifikovana.

"Refinitiv" ukazuje da se od marta širom sveta dogodilo 267 mogućih slučajeva prikrivanja porekla ruske nafte prebacivanjem sa jednog tankera na drugi. Taj broj može biti još veći, ali da ga je teško tačno odrediti zato što neka plovila isključuju sisteme za geolokaciju kako ne bi bili otkriveni.

Analitičarka za energetiku i transport u brodarskom časopisu "Lojdova lista" Mišel Bokman ukazala je da su "transferi sa broda na brod postali zaista korisna metoda za zamagljivanje odredišta i porekla tereta."

"Iranci su tu praksu započeli (kada su bili pod sankcijama), Venecuelanci su je usavršili, a Rusi nastavljaju da je koriste", dodala je ona.

image