Pogled pun nade ka Rtu dobre nade: Jemenski Huti zatvorili Suecki kanal za teretne brodove
Broj teretnih brodova u Crvenom moru, koji su na putu do ili iz Sueckog kanala, smanjen je za 90 odsto u prvoj nedelji januara u poređenju sa početkom 2023. usled napada jemenskih Huta.
Istraživanje londonske kompanije za pomorske usluge "Klarksons" pokazalo je da bezbednosna situacija u Crvenom moru remeti svetsku trgovinu – što se vidi i po broju teretnih brodova koji zaobilaze Crveno more i putuju oko Rta dobre nade.
Njihov broj je 9. januara bio više nego duplo veći od ukupnog broja 21. decembra. Tako su 9. januara 364 teretna broda, kapaciteta 4,2 miliona kontejnera, saobraćala na rutama preusmerenim preko Rta dobre nade, dok je 21. decembra bilo registrovano 155 plovila.
U utorak uveče, na dan kada su cifre prikupljene, Huti pobunjenici su pokrenuli jedan od svojih najvećih kombinovanih napada do sada. Centralna komanda SAD saopštila je da su američki i britanski ratni brodovi i avioni oborili 18 dronova, dve protivbrodske krstareće rakete i jednu balističku raketu.
U, kako su Amerikanci rekli, 26. napadu na komercijalni brod u Crvenom moru od 19. novembra nisu prijavljene nikakve povrede ili šteta.
U međuvremenu, nemačka kompanija "Hapag-Lojd", peta najveća kargo linija na svetu po kapacitetu, nagovestila je da namerava da nastavi da preusmerava svoje brodove dalje od Crvenog mora ka Rtu dobre nade.
Skretanja preko južnog kraja Afrike dodaju između 10 dana i dve nedelje svakom putovanju između Azije i severne Evrope. Brodske linije takođe preusmeravaju neke usluge između Azije i istočne obale SAD koje su ranije išle preko Crvenog mora i Sueckog kanala.
Takozvani kontejnerski brodovi su glavno sredstvo za transport gotovih proizvoda i poluproizvoda širom sveta.
Skretanja znače da je Šangajski indeks kontejnerskog tereta – mera troškova premeštanja jednog tovarnog broda na drugu rutu – 5. januara dostigao najveću stopu izvan poremećaja izazvanih pandemijom kovida. Porast je podstaknut udvostručenjem, sa 1.667 dolara 23. decembra na 3.577 dolara 5. januara, troškova premeštanja kontejnera iz Šangaja u Roterdam. Troškovi premeštanja tovara iz Šangaja u Đenovu takođe su se udvostručili, sa 1.956 dolara na 4.178 dolara.