Iran: Zaplenili smo američki tanker u Omanskom zalivu
Vojno-pomorske snage Irana zaustavile su i zaplenile američki naftni tanker u Omanskom zalivu, javlja iranska agencija Tasnim.
Vojne strukture Irana istakle su da je preuzimanje kontrole nad tankerom izvršeno po naredbi suda. Dodatnih zvaničnih informacija iz Irana za sada nije bilo, ali su na vest reagovali iz američkog Stejt departmenta. Amerikanci poručuju da Iran treba momentalno da oslobodi posadu i tanker, dodajući da se radi o nezakonitim akcijama, koje podrivaju međunarodnu trgovinu.
Grčki zvaničnici otkrili su za TASS da za sada nije uspostavljena radio veza sa zaplenjenim tankerom, iako se to pokušava.
U međuvremenu, "RIA Novosti" podsećaju da su grčki mediji, pozivajući se na britansku službu morske bezbednosti, pisali da su neki naoružani ljudi zauzeli tanker "Sent Nikolas" koji je plovio pod zastavom Maršalskih ostrva. Brod navodno pripada grčkoj kompaniji "Empajr Navigejšn".
Prethodno, ovaj tanker je, navodno, plovio pod nazivom "Suec Rajan" i bio je uključen u višegodišnji spor između Irana i SAD. Spor je završen tako što je američka strana konfiskovala milion barela sirove iranske nafte.
Ruski mediji podsećaju da su trenutno aktuelni i drugi problemi u vodama Bliskog istoka, a koji se odnose na Crveno more i koji su povezani sa Hutima iz Jemena. Krajem prošle godine Vašington je poručio da se počinje sa operacijom koja će imati za cilj da se osigura slobodna plovidba Crvenim morem. Kako kaže šef Pentagona Lojd Ostin, eskalacija napada Huta iz Jemena predstavlja pretnju po slobodan protok trgovine i opasnost za obične mornare, a narušava i međunarodno pravo.
Operaciji su se priključili i Velika Britanija, Kanada, Francuska, Italija, Norveška, Holandija, Španija, Sejšeli, Bahrein.
Ipak, Huti ne prestaju sa napadima. Procenjuje se da je samo tokom prve nedelje januara za 90 odsto smanjen broj teretnih brodova u Crvenom moru, koji su bila na putu do ili iz Sueckog kanala. Nedavno je bio izveden i jedan od najvećih napada Huta na puteve u Crvenom moru.
Novonastala kriza u tom delu sveta već je uticala i na svetsku ekonomiju u celini, tvrde stručnjaci, objašnjavajući da je značaj rute preko Crvenog more i Sueckog kanala ogroman: njime se čak za desetak dana skraćuje putovanje između Azije i Evrope.