Ukrajina ostaje bez borbenih aviona
Ratno vazduhoplovstvo ukrajinskih oružanih snaga suočava se sa manjkom višenamenskih borbenih aviona, posebno imajući u vidu gubitke u poslednjih nekoliko meseci.
Kao što je već poznato, Ukrajina raspolaže sa dve vrste letelica ove vrste i to MiG-29 i Su-27, a tokom leta 2023. godine najavljena je i isporuka prve ture F-16 iz Holandije i Danske.
Međutim, dok letelice američke proizvodnje ne budu isporučene, ukrajinsko vazduhoplovstvo moglo bi ostati bez svih preostalih sovjetskih višenamenskih borbenih aviona, prvenstveno Su-27. U pitanju su avioni iz sastava 39. Taktičke vazduhoplovne brigade ukrajinske vojske, koja je skoro izgubila dva vazduhoplova ovog tipa zajedno sa dvojicom pilota.
Situacija sa gubicima nije ništa bolja ni kada je u pitanju MiG-29, budući da je pre par nedelja oboren jedan od aviona kojim je pilotirao dvadesetrogodišnji pilot Vladislav Zalistovski, iz sastava 114. Taktičke vazduhoplovne brigade. Takođe, procenjuje se da su u periodu između 13. i 23. oktobra ruske snage oborile 17 višenamenskih letelica MiG-29.
Zahvaljujući donacijama zapadnih zemalja, veći deo gubitaka ovih aviona uspešno je nadoknađen jer su pojedine države članice NATO imale MiG-29 u operativnoj upotrebi. Zbog toga su bile u stanju ne samo da dopreme preostale sovjetske letelice Ukrajini, već i da obuku novih pilota obave na svojoj teritoriji.
Sa druge strane, ove države nikada nisu raspolagale avionima Su-27, zbog čega je njih praktično nemoguće nadoknaditi. Interesantno je da se kao glavni "krivac" za obaranje ukrajinskih "suhoja", najčešće navodi avion Su-35, nastao daljim razvojem svog prethodnika.
Povećani gubici Ratnog vazduhoplovstva Ukrajine, su između ostalog posledica sve obimnijih ruskih raketnih i napada bespilotnim letelicama, jer u nedostatku sredstava PVO, komanda ukrajinske vojske šalje pilote na veoma rizične zadatke presretanja pomenutih pretnji. Istovremeno, piloti ruskih borbenih aviona koriste nesposobnost neprijateljske PVO, pa dejstvo po kopnenim ciljevima i ukrajinskim avionima izvršavaju sa sve manje udaljenosti.
Gubitak svih preostalih višenamenskih borbenih aviona stvorio bi još veći jaz u brojčanom i tehnološkom smislu između ruskih i ukrajinskih snaga. Najavljene isporuke F-16 neće značajno uticati na ovo stanje, jer se radi o varijantama starim preko 25 godina.