Ukrajinsko vazduhoplovstvo se nalazi u ozbiljnom problemu usled nedostatka višenamenskih borbenih aviona, budući da je većina letelica Su-27 i MiG-29, kojima je avijacija raspolagala, oboreno ili uništeno.
Zbog toga je i pokrenut proces nabavke F-16 iz zemalja članica NATO, ali za sada nema naznaka kada će ovi avioni biti isporučeni Kijevu, zbog procesa remonta i obuke, ali i straha ukrajinske strane da će ih ruska vojska locirati i uništiti neposredno nakon isporuke.
Pored F-16, postojao je i plan da se ukrajinski piloti opreme i višenamenskim borbenim avionima F/A-18 "hornet" ("stršljen) koji su izbačeni iz upotrebe australijskog ratnog vazduhoplovstva, međutim zbog blago rečeno "nesporazuma" između Australije i Ukrajine, do isporuke ovih aviona najverovatnije neće doći.
Kako prenosi "Fajnenšel rivju", tokom razgovora zvaničnika dve države, jedan od starijih oficira ukrajinske avijacije rekao je svojim australijskim kolegama da Kijev nije zainteresovan za 41 rashodovani F/A-18, koje je Kanbera htela da donira.
"Ne želimo vaše leteće smeće", prokomentarisao je ukrajinski oficir, prema svedočenju izvora koji je prisustvovao razgovorima.
Ova izjava ukazala je da postoji nerazumevanje između dve zemlje, ali i da je vrh ukrajinske vojske koliko-toliko svestan starosti i (lošeg) stanja opreme koju dobija, što potvrđuju i rezultati sa fronta.
Ipak ovo nije prvi put da se odustaje od isporuke naoružanja iz Australije, budući da su australijske vlasti u ranijem periodu odbile da isporuče oklopne džipove "havki", kao i rashodovane helikoptere MRH-90 "tajpan" koji su u procesu sečenja i pretvaranja u staro gvožđe.
Takođe, Australija je jedna od retkih zemalja političkog Zapada koja je odbila da ponovo otvori svoju ambasadu u Kijevu što dodatno stvara probleme u komunikaciji i razumevanju potreba ukrajinske vojske. Posledica svega navedenog su "zategnuti odnosi" dveju država, prenosi "Fajnenšel rivju".
Neodlučnost Kijeva po pitanju "horneta"
Plan o donaciji australijskih borbenih aviona koji su iz operativne upotrebe povučeni 2021. godine, predložen je u martu 2023. godine, a dva meseca kasnije pojavile su se informacije da su SAD dale blagoslov za njihov transfer.
Budući da se radi o letelicama dizajniranim za raspoređivanje na nosače aviona, F/A-18 su donekle bolja opcija za Ukrajinu od F-16. Razlog je njihov ojačani stajni trap, koji im omogućava poletanje sa kratke piste, što je ogromna prednost imajući u vidu razorene ukrajinske vazduhoplovne baze i činjenicu da će zapadni avioni morati da poleću i sa autoputeva.
Ipak u tom periodu su se intenzivirali pregovori Kijeva sa Vašingtonom i Briselom oko isporuke F-16 iz zemalja poput Danske, Holandije i Norveške, dok su pored Danaca, SAD i Rumunija ponudile obuku ukrajinskih pilota.
To je u ukrajinskom ratnom vazduhoplovstvu stvorilo određeni strah da neće biti u stanju da održava dve različite vrste borbenih aviona sa Zapada, jer svaka od njih zahteva zasebno održavanje, naoružanje i obuku.
Stoga je ukrajinski oficir koji je trebalo da i formalno zatraži isporuku "horneta", umesto toga australijske letelice nazvao "letećim smećem", što je prema "Fajnenšel rivjuu" u potpunosti uništilo mogući dogovor o donaciji.
"Da nije to izjavio, "horneti" bi već leteli iznad Ukrajine", navodi izvor upućen u pregovore.
Podsećanja radi, SAD su tek u avgustu 2023. odobrile transfer F-16 Ukrajini, a glavnokomandujući ukrajinskih snaga Valeri Zalužni se već tada žalio da je "Rusiji dato dovoljno vremena da unapredi svoju PVO, pre nego što je mogla biti napadnuta avionima dopremljenim sa zapada".
Onda se u decembru javio još jedan problem za ukrajinsku stranu, jer njeni zapadni saveznici nisu uspeli da osposobe F-16 i isporuče ih, pa su se na "listi želja" koju je Kijev poslao SAD, između ostalog, našli i avioni F/A-18 "hornet".
Takođe, pojavili su se informacije da su 8. decembra ponovo pokrenuti razgovori između Australije i Ukrajine o isporuci "letećeg smeća". Sa druge strane, australijski ministar odbrane Ričard Marls odbio je da komentariše moguću isporuku, dok je portparol Ministarstva odbrane izjavio da su avioni u "poslednjoj fazi rastavljanja i slanja u otpad".