Čudnovati slučaj razarača "HMS Dajmond": Zašto je britanski brod povučen iz Crvenog mora?

Iskusni posmatrači, ali i mnogi korisnici društvenih mreža, spekulišu da bi jedan od razloga mogla biti i šteta koju je taj brod pretrpeo tokom nekog od tri napada Huta

Odluka britanske mornarice da povuče razarač "HMS Dajmond", koji je od početka operacije "Prosperiti gardijan" učestvovao u borbama protiv jemenskih Huta u Crvenom moru, izazvala je buru na društvenim mrežama i pokrenula spekulacije o pravom razlogu povratka tog broda u Britaniju.

U saopštenju britanskog Ministarstva odbrane se navodi da taj brod učestvuje u misijama od decembra prošle godine, kao i da se nalazio u "visokorizičnim oblastima" Crvenog mora.

Dodaje se i da su Huti razarač "HMS Dajmond" napali u tri navrata, kao i da je on uništio devet dronova uz pomoć raketnog sistema "si vajper" (Sea Viper). 

Ministarstvo nije objasnilo zbog čega se taj brod povlači iz Crvenog mora, osim najave da će proći kroz proces "održavanja i snabdevanja", a objavljeno je i da će ga zameniti razarač "HMS Ričmond".

Komandant "HMS Dajmonda" Piter Evans rekao je da je "situacija u regionu teška", kao i da "brodovi u sastavu (savezničkih) snaga svakodnevno pucaju".

"Pošto smo raspoređeni u roku od samo pet dana, navikli smo da brzo menjamo cilj, a sada je naš fokus na kratkom periodu održavanja i ponovnog snabdevanja municijom, pre nego što se vratimo našoj misiji u Crvenom moru", dodao je on.

Zašto je brod povučen nakon manje od dva meseca?

Iz izjave Pitera Evansa može se zaključiti da je "HMS Dajmond" ostao bez municije, zbog čega se nameće pitanje – kako se to dogodilo jednom od (navodno) najelitnijih brodova britanske mornarice nakon manje od dva meseca u akciji?

Mnogi korisnici društvenih mreža, ali i iskusni posmatrači, spekulišu da bi jedan od razloga mogla biti i šteta koju je taj brod pretrpeo tokom nekog od tri napada Huta, ali za to u ovom trenutku nema konkretnih dokaza.

Zanimljivo je i da je razarač "HMS Dajmond" zamenio brod koji ne dolazi iz iste klase – reč je o znatno manjoj i znatno starijoj fregati "HMS Ričmond".

Prema podacima koje je objavilo britansko Ministarstvo odbrane, "HMS Dajmond" je prvi dron oborio 15. decembra, što je istovremeno prvi put "nakon više decenija" da je britanska mornarica oborila metu u vazduhu.

Taj brod je, zajedno sa američkim brodovima u Crvenom moru, odbio do tada najmasovniji napad Huta 9. januara, što je navodno bio okidač za početak raketnih napada na njihove položaje u Jemenu nekoliko dana kasnije.

Šta je trulo u britanskoj mornarici

Britanska mornarica, koja je tokom većeg dela 19. i 20. veka važila za najmoćniju u svetu, poslednjih decenija se suočava se nagomilanim problemima koji drastično utiču na njenu sposobnost da izvršava misije.

Svetski direktorat za savremene vojne brodove (WDMMW) britansku mornaricu stavio je na (za njih neslavno) 9. mesto na svojoj rang listi najmoćnijih mornarica na svetu, iza država poput Indonezije, Južne Koreje, Japana, Indije i Francuske.

U britanskim medijima sve su češći tekstovi u kojima se kritikuje loše stanje britanske mornarice, uključujući i zabrinjavajući nedostatak mornara. Nedavno je, na primer, objavljeno i da ona više nema brodove za snabdevanje u aktivnoj upotrebi i da je u toj sferi u potpunosti zavisna od saveznika.

Krajem prošlog meseca u medijima isplivali su detalji jednog (tragi)komičnog incidenta, kada je u luci u Bahreinu došlo do sudara dva britanska ratna broda. Uzrok? Neispravni motori jednog od njih uzrokovali su da se to plovilo kreće unazad umesto unapred.

O nezavidnom stanju u kom se nalazi britanska mornarica možda i najbolje govori sudbina nosača aviona "Princ od Velsa", koji je koštao više od 3,2 miliona funti, ali je od puštanja u upotrebu više vremena proveo na popravkama nego u upotrebi.

Zanimljivo je naglasiti da je, prema pisanju britanskog "Telegrafa", upravo "HMS Dajmond" ratni brod u kom se u pramčanom delu potpalublja, umesto lansirnih cevi i krstarećih raketa, sada nalaze trake za trčanje, sobni bicikli i druga oprema koja se može pronaći u većini teretana.