Rusko železničko čudo: Koridor dug 7.200 kilometara spaja Moskvu sa Globalnim jugom

Pruga koja počinje da se gradi ove godine omogućiće Moskvi lak pristup trgovinskim čvorištima poput Mumbaja

Međunarodni transportni koridor Sever-Jug jedan je od najvažnijih projekata Moskve, preko kojih će se ostvariti ambicija Rusije da potpuno bude nezavisna od Zapada, piše "Njujork tajms".

Projekat predviđa izgradnju železničke pruge vredne 1,7 milijardi dolara, kojom će se stvoriti saobraćajna veza između Rusije i iranskih luka u Persijskom zalivu, omogućavajući joj lak pristup trgovinskim čvorištima poput Mumbaja.

Koridor Sever- Jug, kako navodi "Njujork tajms", postaće najvažniji faktor za obezbeđivanje i ubrzanje toka uvoza u Rusiju. Na sve to, kada bude izgrađena pruga, značajno će biti pojednostavljen izvoz ruskih prirodnih resursa, koji su od kritičnog značaja za ekonomiju zemlje.

Saobraćajnica čija izgradnja treba da počne ove godine dopuniće ruske trgovinske rute prema Kini i Indiji, koje su trenutno njeni najveći trgovinski partneri. Važno je napomenuti da je 2023. obim trgovine Rusije sa obe zemlje premašio predratni obim trgovine sa EU.

Nova pruga će povezivati pruge između Irana i Azerbejdžana na severu, a zatim će sve njih spojiti i sa ruskom železničkom mrežom. Nakon završetka izgradnje – koja se očekuje 2028. – transportni koridor će se protezati 7.200 km i biće u potpunosti van zone zapadnih sankcija. Sa iranskih tačaka na obalama Persijskog zaliva ruski trgovci će lako moći da stignu do Indije, kao i do Saudijske Arabije, UAE, Pakistana i drugih zemalja.

Koridor, kako su ranije pisali mediji, ima tri primarne trase. Transkaspijski pravac prolazi kroz Kaspijsko more kao i teritorije ovdašnjih primorskih država. Na zapadu, ruta ide duž zapadne obale Kaspijskog mora, prolazeći kroz Rusiju i Azerbejdžan. Na istoku prolazi kroz Iran, ulazi u Turkmenistan, a zatim prelazi kroz Uzbekistan i Kazahstan.

Za obe zemlje, koridor je od ključnog značaja za zamenu evropskih, azijskim tržištima, olakšavajući njihovo okretanje ka istoku i pružajući alternativu tradicionalnom pomorskom putu kroz Suecki kanal.

Za Moskvu, ruta pruža mogućnosti da dodatno poboljša ekonomske odnose sa Indijom, dok za Iran, razvoj koridora nudi unosnu priliku da zaradi tranzitne naknade, procenjene na oko 100 dolara po toni robe koja prolazi kroz njegovu teritoriju, što je uporedivo sa cenom jednog barela nafte, pisali su mediji ranije.