Izborna komisija Indije (ECI) saopštila je da u Indiji ima 18,2 miliona birača koji prvi put učestvuju na izborima. Glasača između 18 i 29 godina ima preko 197 miliona.
Ovi mladi ljudi dobar deo vremena provode na društvenim mrežama, kao što su Instagram ili Vocap, koji su u vlasništvu kompanije "Meta". Jutjub, koji je u vlasništvu kompanije "Gugl", trenutno ima 462 miliona korisnika u Indiji. Do 2025. godine, procenjuje se da indijsko tržište porasti za preko 300 miliona dolara.
Nekad se za političku promociju koristila štampa, kasnije radio ili televizija. Danas su u Indiji najvažniji influenseri sa ovih društvenih mreža.
Nil Šakija, koji ima posebnu Instagram stranicu posvećenu svom rodnom gradu, sa preko 90.000 pratilaca, ne odbija da se bavi političkim kampanjama: "Rekao sam posredniku svoje cene, on se složio. Po pravilu, poserdnici se ne opredeljuju za određene političke partije. Često su iz malo poznatih agencija. Kada se posao obavi, plaćaju u gotovini".
"To je zanimljiv posao za mlade ljude", dodao je. "Zahteva puno radno vreme, ali zarađuje se pristojno."
Maniš Kumar vodi agenciju za društvene medije u Biharu, najsiromašnijoj indijskoj državi. On tvrdi da upravlja nalozima na društvenim mrežama preko 15 političara koji učestvuju na izborima za Donji dom nacionalnog parlamenta.
"Postoji ogromna potražnja za influenserima na društvenim mrežama, posebno za devojkama mlađim od 25 godina, sa velikim brojem obožavatelja", tvrdi Maniš." Influenseri naplaćuju političke usluge prema broju svojih pratilaca."
"U ovakvim političkim kampanjma važno je i što novac dolazi od simpatizera stranke, a ne od same stranke,", otkrio je Maniš, "tako da se utrošena sredstva ne uračunavaju u budžet. Tako se ne prekoračuje limit potrošnje, koji je odredila Izborna komisija."
Pravo bojno polje je ono digitalno
Istraživanje Centra za studije društava u razvoju (Lokniti-CSDS) pokazuje da je 27 odsto birača navelo nezaposlenost kao svoju glavnu brigu. Indija je najveća svetska ekonomija, sa najvećim rastom, ali 62 odsto ispitanika smatra da je pronalaženje posla postalo teže nego pre pet godina.
Kako tvrdi izvršni direktor oglašavanja i politički saradnik u Laknauu Santoš Šarma, pejzaž političkog oglašavanja je pretrpeo seizmičku promenu: "Pravo bojno polje je postalo digitalno, posebno Instagram i njegov rastući ekosistem mladih ljudi."
"Svaka politička partija danas želi da angažuje mikroinfluencere u svakom okrugu", objašnjava Šarma. "Ovi mikroinfluenceri pokazali su se kao veoma efikasni u ostvarivanju uticaja na potencijalne birače."
Jedan od posrednika u ovom poslu, koji je želeo da ostane anoniman, bavi se masovnom razmenom poruka putem Vocapa i Iksa. "Vocap se uglavnom koristi za širenje dezinformacija, zbog čega je izgubio privlačnost. Na ovim izborima su veoma traženi influenseri koji koriste Instagram, a imaju brojne pratioce."
Vanredni profesor na Univerzitetu u Delhiju Tanu Dang kaže da bi trebalo da postoji mehanizam za proveru političkog sadržaja na društvenim medijima, ali da Izbornoj komisiji to nedostaje. Sve političke stranke u Indiji danas uključuju influensere, koji na taj način dobro zarađuju.