Svet

Deset najboljih tenkova na svetu po "Nešenel interestu": Britanci na dnu, iznenađenje na prvom mestu

Priroda savremenih sukoba pokazala je da sofisticiranost vozila ne garantuje prevagu na bojnom polju
Deset najboljih tenkova na svetu po "Nešenel interestu": Britanci na dnu, iznenađenje na prvom mestuwww.globallookpress.com © Aleksey Ivanov/ TV Zvezda

Tokom Specijalne vojne operacije imali smo priliku da vidimo dejstvo širokog spektra osnovnih borbenih tenkova - od starih sovjetskih T-55 i T-62, nemačkih "leoparda 1a5", preko T-72, T-80, sve do T-90M, "abramsa", "leoparda 2" i "čelendžera 2".

Priroda ovog sukoba pokazala je i da će u skorijoj budućnosti doći do temeljnih promena u dizajniranju tenkova usled sve raznovrsnijih pretnji sa kojima se oklopnjaci suočavaju na savremenom bojištu i činjenice da su tenkovski dueli postali prava retkost.

Takođe, SVO je pokazala i da u dugotrajnom sukobu visokog intenziteta nije važno da li je neki tenk ili drugo oklopno vozilo opremljeno uređajima sa veštačkom inteligencijom i opcijom daljinskog otkrivanja, već su u prvi plan izašle osobine poput šanse za preživljavanje, priuštivosti, tj. isplativosti, pouzdanosti, jednostavnosti upotrebe i mogućnosti popravke i proizvodnje novih vozila nakon gubitaka.

Uzimajući sve ovo u obzir "Nešenl interest" je napravio listu 10 najboljih tenkova.

Na dnu liste nalazi se "čelendžer 3", naslednik britanskog "čelendžera 2", koji će u operativnu upotrebu ući tek 2027. godine. "Novi" tenk opremljen je moćnijim topom, savremenijim uređajima za elektronsko ratovanje, poboljšanim oklopom i visokotehnološkim senzorima za otkrivanje i praćenje ciljeva. 

Međutim, radi se o veoma skupom vozilu, koje najverovatnije neće biti masovno proizvođeno, a nije ni poznato kako bi se pokazalo u realnim borbenim uslovima.

Odmah iznad nalazi se njegov prethodnik, koji važi i za jedan od najprecenjenijih i najtežih tenkova na svetu. Upravo ga je težina od 65 do čak 75 tona (u zavisnosti od varijante i dodatne opreme), pored cene, stavila na deveto mesto.

Naime, iako se prema pisanju "Nešenl interesta" ovaj tenk dobro pokazao u Bosni (?!) i Iraku, u Ukrajini nije prošao baš tako slavno. Tako je u septembru 2023. godine uništen prvi od 14 "čelendžera 2" isporučenih Ukrajini, dok je prema pisanju pojedinih ukrajinskih izvora danas operativno svega sedam vozila ove vrste.

Manje je poznat i slučaj iz 1999. godine, kada su se "čelendžeri" raspoređeni na Kosovu i Metohiji u sklopu misije Kfora, zaglavljivali u blatu odakle su ih vadili tenkovi T-55 jugoslovenske vojske.

Na 8. mestu je "leopard 2", takođe jedan od najpoznatijih tenkova na svetu koji je označen kao vozilo koje će "spasiti ukrajinsku vojsku od ruskih osvajača" i uspeti da probije sve ruske linije odbrane. Kao što je već poznato, desilo se suprotno jer su se već u prvim danima letnje ofanzive ukrajinske vojske pojavile slike uništenih, oštećenih i napuštenih "leoparda" u nepreglednim Zaporoškim ravnicama.

Neki od njih, završili su u rukama ruske vojske, a jedan je prikazan i tokom izložbe zaplenjene NATO tehnike u Parku pobede u Moskvi. Iako se zaista radi o sposobnim, pokretnim tenkovima sa velikom vatrenom moći i "leopardi" su, kao i sva zapadna tehnika, izuzetno skupi i kompleksni za proizvodnju.

Iznad "leoparda 2", nalazi se najsavremeniji tenk ruske proizvodnje - T-14 "armata". Razlog zbog kog je "armata", inače jedan od retkih tenkova četvrte generacije koji se nalazi u operativnoj upotrebi, ovako nisko pozicioniran jeste njegova visoka cena i trenutna nemogućnost Ruske Federacije da ga proizvede u velikim količinama. To je ujedno i razlog zbog kog je akcenat ruskog vojnoindustrijskog kompleksa stavljen na proizvodnju T-90M "proriv".

Šesto mesto pripalo je kineskom "tip 99", koji predstavlja neku vrstu kopije starijih varijanti T-90, ukombinovanu sa određenim rešenjima prisutnim na zapadnim tenkovima. "Nešenl interest" procenjuje da je Kina u poslednjih 20 godina proizvela oko 1.200 ovih tenkova, koji čine okosnicu njenih oklopnih snaga.

Glavni problem sa "tip 99" jeste što i nakon 20 godina službe nije testiran u borbenim uslovima, ali je svakako relativno jeftin i jednostavan za masovnu proizvodnju.

Na 5. mestu nalazi se još jedan tenk četvrte generacije - južnokorejski K2 "blek panter", kog mnogi analitičari opisuju kao "najbolji tenk na svetu". Razvoj tenka četvrte generacije pokrenut je zbog straha od eventualne invazije Severne na Južnu Koreju, a po deklarativnim karakteristikama može se reći da je bolji od svih tenkova koje koristi severnokorejska vojska.

Međutim, kako navodi američki list i K2 je izuzetno skupa platforma, koju u dugotrajnom sukobu Južna Koreja ne bi mogla da proizvodi i održava, naročito u slučaju da dođe do oštećenja vojnoindustrijskih kapaciteta.

Iznad "crnog pantera" je francuski "lekler" koji se karakteriše kao lakši i okretniji tenk, ali sa dosta slabijim oklopom nego što je slučaj sa drugim zapadnim tenkovima. Kako se navodi "lekler" se dobro pokazao u Jemenskom građanskom ratu, ali je upitno koliko bi Francuska ovakvih vozila mogla da proizvede i kakav bi njihov učinak bio u borbi sa protivnikom popu Rusije.

Treće mesto pripalo je izraelskoj "merkavi 4 barak", najsavremenijoj varijanti sada već čuvenog izraelskog oklopnjaka. U pitanju je modernizovana varijanta sa naprednim elektronskim sistemima i veštačkom inteligencijom koja je do sada proizvedena u malom broju.

Na drugo mestu nalazi se legendarni američki "abrams", koji se već više od 40 godina nalazi u upotrebi Vojske SAD i korišćen je u brojnim sukobima, u kojima je ostvario relativno dobre rezultate (ako izuzmemo SVO). Tokom sukoba u Ukrajini, SAD su Kijevu isporučile 30 tenkova, od čega je u relativno kratkom periodu uništeno osam (ili devet) "abramsa".

Budući da se radi o tenku starom četiri decenije, SAD su pored nekoliko različitih, konstruisale savremenu verziju pod oznakom "abrams Iks", koja je znatno naprednija i sofisticiranija. Međutim, tu se ponovo javlja problem isplativosti takve platforme na savremenom bojištu.

Prvo mesto, na iznenađenje mnogih, pripalo je sovjetskom tenku T-72, a razlog zbog kog je "Nešenl interest" baš ovo vozilo označilo kao najbolje su njegova niska cena, jednostavnost proizvodnje i upotrebe, kao i činjenica da je korišćen u više od 30 oružanih sukoba širom sveta.

Iako se radi o tenku dizajniranom krajem šezdesetih godina, danas T-72 i njegove derivate i dalje koristi oko 40 država. Uprkos svim manama koje ovaj oklopnjak ima, u današnjim sukobima gde se tenkovi uglavnom koriste za dejstvo po živoj sili, utvrđenim položajima ili čak kao aritljerijska sredstva zbog mogućnosti indirektne paljbe, deluje da će T-72 bar još neko vreme neće u penziju.

image