Deset najboljih tenkova na svetu po "Nešenel interestu": Britanci na dnu, iznenađenje na prvom mestu

Priroda savremenih sukoba pokazala je da sofisticiranost vozila ne garantuje prevagu na bojnom polju

Tokom Specijalne vojne operacije imali smo priliku da vidimo dejstvo širokog spektra osnovnih borbenih tenkova - od starih sovjetskih T-55 i T-62, nemačkih "leoparda 1a5", preko T-72, T-80, sve do T-90M, "abramsa", "leoparda 2" i "čelendžera 2".

Priroda ovog sukoba pokazala je i da će u skorijoj budućnosti doći do temeljnih promena u dizajniranju tenkova usled sve raznovrsnijih pretnji sa kojima se oklopnjaci suočavaju na savremenom bojištu i činjenice da su tenkovski dueli postali prava retkost.

Takođe, SVO je pokazala i da u dugotrajnom sukobu visokog intenziteta nije važno da li je neki tenk ili drugo oklopno vozilo opremljeno uređajima sa veštačkom inteligencijom i opcijom daljinskog otkrivanja, već su u prvi plan izašle osobine poput šanse za preživljavanje, priuštivosti, tj. isplativosti, pouzdanosti, jednostavnosti upotrebe i mogućnosti popravke i proizvodnje novih vozila nakon gubitaka.

Uzimajući sve ovo u obzir "Nešenl interest" je napravio listu 10 najboljih tenkova.

Na dnu liste nalazi se "čelendžer 3", naslednik britanskog "čelendžera 2", koji će u operativnu upotrebu ući tek 2027. godine. "Novi" tenk opremljen je moćnijim topom, savremenijim uređajima za elektronsko ratovanje, poboljšanim oklopom i visokotehnološkim senzorima za otkrivanje i praćenje ciljeva. 

Međutim, radi se o veoma skupom vozilu, koje najverovatnije neće biti masovno proizvođeno, a nije ni poznato kako bi se pokazalo u realnim borbenim uslovima.

Odmah iznad nalazi se njegov prethodnik, koji važi i za jedan od najprecenjenijih i najtežih tenkova na svetu. Upravo ga je težina od 65 do čak 75 tona (u zavisnosti od varijante i dodatne opreme), pored cene, stavila na deveto mesto.

Naime, iako se prema pisanju "Nešenl interesta" ovaj tenk dobro pokazao u Bosni (?!) i Iraku, u Ukrajini nije prošao baš tako slavno. Tako je u septembru 2023. godine uništen prvi od 14 "čelendžera 2" isporučenih Ukrajini, dok je prema pisanju pojedinih ukrajinskih izvora danas operativno svega sedam vozila ove vrste.

Manje je poznat i slučaj iz 1999. godine, kada su se "čelendžeri" raspoređeni na Kosovu i Metohiji u sklopu misije Kfora, zaglavljivali u blatu odakle su ih vadili tenkovi T-55 jugoslovenske vojske.

Na 8. mestu je "leopard 2", takođe jedan od najpoznatijih tenkova na svetu koji je označen kao vozilo koje će "spasiti ukrajinsku vojsku od ruskih osvajača" i uspeti da probije sve ruske linije odbrane. Kao što je već poznato, desilo se suprotno jer su se već u prvim danima letnje ofanzive ukrajinske vojske pojavile slike uništenih, oštećenih i napuštenih "leoparda" u nepreglednim Zaporoškim ravnicama.

Neki od njih, završili su u rukama ruske vojske, a jedan je prikazan i tokom izložbe zaplenjene NATO tehnike u Parku pobede u Moskvi. Iako se zaista radi o sposobnim, pokretnim tenkovima sa velikom vatrenom moći i "leopardi" su, kao i sva zapadna tehnika, izuzetno skupi i kompleksni za proizvodnju.

Iznad "leoparda 2", nalazi se najsavremeniji tenk ruske proizvodnje - T-14 "armata". Razlog zbog kog je "armata", inače jedan od retkih tenkova četvrte generacije koji se nalazi u operativnoj upotrebi, ovako nisko pozicioniran jeste njegova visoka cena i trenutna nemogućnost Ruske Federacije da ga proizvede u velikim količinama. To je ujedno i razlog zbog kog je akcenat ruskog vojnoindustrijskog kompleksa stavljen na proizvodnju T-90M "proriv".

Šesto mesto pripalo je kineskom "tip 99", koji predstavlja neku vrstu kopije starijih varijanti T-90, ukombinovanu sa određenim rešenjima prisutnim na zapadnim tenkovima. "Nešenl interest" procenjuje da je Kina u poslednjih 20 godina proizvela oko 1.200 ovih tenkova, koji čine okosnicu njenih oklopnih snaga.

Glavni problem sa "tip 99" jeste što i nakon 20 godina službe nije testiran u borbenim uslovima, ali je svakako relativno jeftin i jednostavan za masovnu proizvodnju.

Na 5. mestu nalazi se još jedan tenk četvrte generacije - južnokorejski K2 "blek panter", kog mnogi analitičari opisuju kao "najbolji tenk na svetu". Razvoj tenka četvrte generacije pokrenut je zbog straha od eventualne invazije Severne na Južnu Koreju, a po deklarativnim karakteristikama može se reći da je bolji od svih tenkova koje koristi severnokorejska vojska.

Međutim, kako navodi američki list i K2 je izuzetno skupa platforma, koju u dugotrajnom sukobu Južna Koreja ne bi mogla da proizvodi i održava, naročito u slučaju da dođe do oštećenja vojnoindustrijskih kapaciteta.

Iznad "crnog pantera" je francuski "lekler" koji se karakteriše kao lakši i okretniji tenk, ali sa dosta slabijim oklopom nego što je slučaj sa drugim zapadnim tenkovima. Kako se navodi "lekler" se dobro pokazao u Jemenskom građanskom ratu, ali je upitno koliko bi Francuska ovakvih vozila mogla da proizvede i kakav bi njihov učinak bio u borbi sa protivnikom popu Rusije.

Treće mesto pripalo je izraelskoj "merkavi 4 barak", najsavremenijoj varijanti sada već čuvenog izraelskog oklopnjaka. U pitanju je modernizovana varijanta sa naprednim elektronskim sistemima i veštačkom inteligencijom koja je do sada proizvedena u malom broju.

Na drugo mestu nalazi se legendarni američki "abrams", koji se već više od 40 godina nalazi u upotrebi Vojske SAD i korišćen je u brojnim sukobima, u kojima je ostvario relativno dobre rezultate (ako izuzmemo SVO). Tokom sukoba u Ukrajini, SAD su Kijevu isporučile 30 tenkova, od čega je u relativno kratkom periodu uništeno osam (ili devet) "abramsa".

Budući da se radi o tenku starom četiri decenije, SAD su pored nekoliko različitih, konstruisale savremenu verziju pod oznakom "abrams Iks", koja je znatno naprednija i sofisticiranija. Međutim, tu se ponovo javlja problem isplativosti takve platforme na savremenom bojištu.

Prvo mesto, na iznenađenje mnogih, pripalo je sovjetskom tenku T-72, a razlog zbog kog je "Nešenl interest" baš ovo vozilo označilo kao najbolje su njegova niska cena, jednostavnost proizvodnje i upotrebe, kao i činjenica da je korišćen u više od 30 oružanih sukoba širom sveta.

Iako se radi o tenku dizajniranom krajem šezdesetih godina, danas T-72 i njegove derivate i dalje koristi oko 40 država. Uprkos svim manama koje ovaj oklopnjak ima, u današnjim sukobima gde se tenkovi uglavnom koriste za dejstvo po živoj sili, utvrđenim položajima ili čak kao aritljerijska sredstva zbog mogućnosti indirektne paljbe, deluje da će T-72 bar još neko vreme neće u penziju.