Francuski predsednik Emanuel Makron najavio je da će ta zemlja poslati Ukrajini borbene avione "miraž 2000-5", a da će Ukrajinci u Francuskoj biti obučavani za pilotiranje tim avionima.
"Sutra ćemo započeti novu saradnju i objaviti prodaju 'miraža 2000-5', francuskih borbenih aviona koji će omogućiti Ukrajini da zaštiti svoje tlo, svoj vazdušni prostor", rekao je Makron u četvrtak, preneo je BFM TV.
Makron je takođe naveo da će Ukrajinci pohađati obuku u Francuskoj za upravljanje tim avionima, u trajanju od pet do šest meseci, počev od ovog leta.
On je dodao i da očekuje da će "miraži" biti isporučeni Kijevu do kraja godine, kao i da će ukrajinska vojska smeti da ih koristi za napade na ciljeve unutar teritorije Rusije.
Značaj "miraža" za Ukrajinu
Priča o isporuci francuskih borbenih aviona je pokrenuta još 2022, a "Forbs" je početkom ove godine preneo vest da Pariz razmatra isporuku 20 letelica ove vrste Kijevu. Glavna prednost "miraža" koju je tada istakao američki list, jeste mogućnost nošenja krstarećih raketa SKALP ("storm šedou") i vođene avio-bombe "hamer", koje Ukrajina već uveliko dobija od Francuske i koristi u vazdušnim napadima.
Međutim, što se samih aviona tiče, portparol ukrajinskog vazduhoplovstva Jurij Ignat je još u septembru 2023. godine izjavio da su "miraži" zastareli.
"Svaka pomoć nam je važna, ali ne i 'miraž 2000'. Danas ne možemo sebi da priuštimo da uzmemo sve što želimo od avijacije, to je neracionalno i iscrpiće resurse i napor naših ljudi. Moramo se fokusirati na jedan, maksimalno dva tipa višenamenskih aviona. 'Miraž 2000' je zastareo model", rekao je on.
Da je Ignat u pravu, svedoči i činjenica da se radi o višenamenskom borbenom avionu četvrte generacije razvijenom tokom sedamdesetih godina. Od 1984. do 2007. "miraž 2000" je bio glavni borbeni avion francuskog vazduhoplovstva, posle čega ga je zamenio "rafal".
Što se tiče letelica namenjenih Ukrajini, u pitanju je "miraž 2000-5" u izvoznoj varijanti, proizveden početkom devedesetih, a glavne odlike su unapređen radar i avionika.
Ipak, bez obzira na to i ova verzija se smatra manje više zastarelom, što potvrđuje i odluka Indonezije sa početka 2024. da otkaže nabavku ovog aviona.
"Uprkos modernizaciji, verzija 'miraž 2000-5', dizajnirana primarno za ostvarivanje vazdušne superiornosti, se suočava sa izazovima u uslovima mrežnocentričnog ratovanja", preneo je tada "Jurejžan tajms".
Nisu za poređenje sa Su-30, Su-35 i Su-57
Sličan stav ima i Dmitrij Drozdenko, stručnjak za avijaciju, koji je za ruski RT izjavio:
"Avioni 'miraž 2000' su se u prošlosti dobro pokazali, ali sada su to već zastareli avioni. Francusko ratno vazduhoplovstvo povlači ove avione iz upotrebe i zamenjuje ih modernijim avionima istog proizvođača – 'Daso'. 'Miraži' postepeno padaju u zaborav i sada se mogu poslati u Ukrajinu, gde je preostala flota aviona još starija", rekao je Drozdenko.
Prema njegovim rečima, ruska vojska će uništiti infrastrukturu neophodnu za razmeštanje ovih aviona, kao što je slučaj i sa F-16.
"'Miraže 2000' na nebu iznad Ukrajine mogu da presretnu bilo koji savremeni avion Vazdušno-kosmičkih snaga Rusije: Su-30, Su-34, Su-35. Sve naše višenamenske letelice će pogoditi ove ciljeve", smatra stručnjak.
Drugi vojni ekspert, Aleksandar Hrolenko je naveo da mali broj ovih aviona neće doprineti borbenoj sposobnosti ukrajinskih snaga, kao i da će obuka pilota trajati najmanje do leta 2025. godine.
"Raznovrsnost naoružanja koje Ukrajina dobija će za nju stvoriti probleme. Tako je prošlog proleća data dozvola za obuku ukrajinskih pilota na F-16. Godinu dana je prošlo, a oni i dalje nisu spremni za borbene zadatke i to su zvanični podaci. Ako pričamo o 'miražima', onda se može reći da se obuka za njih neće okončati pre leta 2025, a niko ne zna kakva će situacija u Ukrajini biti tada", rekao je Hrolenko.
On dodaje i da Ukrajinci verovatno neće biti u stanju da efikasno koriste ni "miraže", ni F-16, zbog čega će biti prinuđeni da se oslone na strane specijaliste, tj. NATO pilote koji će sklopiti ugovor sa Oružanim snagama Ukrajine.
Vojni ekspert naglašava i da "miraži" nisu sposobni da se nose sa ruskom avijacijom.
"Ovo su veoma stari avioni, gotovo isto kao i F-16. U pogledu njihovih sposobnosti oni su inferiorni i u odnosu na letelice njihove generacije, kao što su Su-27 i MiG-29. Takođe, sposobnost ruske PVO se povećavaju, pa sada vidimo da se neke od najkompleksinijih meta uništavaju u kooperaciji sa sistemima za elektronsko ratovanje. To ne sluti na dobro po NATO avione četvrte generacije", izjavio je Hrolenko i dodao:
"Potpuno je pogrešno porediti ove avione sa ruskim Su-30, Su-35 i Su-57, jer su ruski avioni različita klasa – teži su, brži i bolje naoružani".