Ko je kineski Henri Ford?

Milijarder, čija kompanija treba da nadmaši "Teslu" kao najvećeg svetskog proizvođača električnih vozila, više je od Ilona Maska fokusiran na proizvodnju jeftinog transportnog sredstva za mase

U sedištu auto kompanije BID u Šenženu, osnivač Vang Čuanfu sa svojom armijom inženjera radi na više od 30.000 inovacija za električna vozila.

Patenti spadaju među nevidljiva sredstva koja Vangovu kompaniju pretvaraju u najvećeg svetskog proizvođača električnih vozila.

Nakon što su prodali tri miliona električnih i hibridnih vozila 2023. i ostvarili prihod od 85 milijardi dolara, ove godine BID je na putu da pretekne "Teslu". A sada, Vang dodatno remeti kinesku industriju električnih vozila sa automobilima koji koštaju manje od 10.000 dolara, donoseći pristupačan transport masama – što je nekada bio cilj Ilona Maska.

Uspeh Vangove dvodecenijske "opklade" na tehnologiju električnih vozila podstakao je mnoge da ga nazovu kineskim Ilonom Maskom. Ali za razliku od suosnivača "Tesle", čiji se poduhvati kreću od električnih vozila preko svemirskih putovanja i moždanih implantata do bušenja tunela, šef BID-a je bio daleko više fokusiran.

Vang (58), koji je studirao hemiju metala baterija na koledžu, počeo je da pravi baterije za mobilne telefone 1995. Neprestano je usavršavao tehnologiju za veće automobilske baterije i privukao pažnju i novac od predsednika "Berkšir Hatveja" Vorena Bafeta. Kako je kompanija rasla, Vang ju je usmerio u komplementarne poslove kao što su skladištenje baterija, poluprovodnici i solarna energija, ali je uvek radio na tome da cene ostanu niske, u skladu sa BID-ovim motom "Izgradi svoje snove".

Pored toga što je inovator koji je rano uočio izglede za proizvodnju baterija, Vang je poznat kao specijalista za upravljanje. On je video vertikalnu integraciju kao ključ za BID-ovu strategiju: niži troškovi koji su proizašli iz kontrole njegovog lanca snabdevanja dali su mu izuzetnu prednost u odnosu na rivale.

Čarli Mandžer, pokojni potpredsednik "Berkšir Hataveja", pozdravio je Vanga kao fanatičnog inženjera i genija koji je spasao BID. Rekao je i da Vangova spremnost da razume koncepte i stvarno pravi stvari, praktično golim rukama, znači da je bolji od Maska.

Bil Ruso iz konsultantske firme "Automobiliti" sa sedištem u Šangaju kaže da je Vang "za industriju električnih vozila 21. veka ono što je Henri Ford bio za automobilsku industriju 20. veka: oba preduzetnika su iskoristila vertikalnu integraciju i ekonomiju obima da demokratizuju mobilnost".