"Otac" kineske industrije električnih automobila: Carine su politički motivisane
Bivši kineski ministar Van Gang, koji se smatra ocem kineske industrije električnih automobila, pozvao je Kinu i Evropu da nastave pregovore o investicionom sporazumu kao načinu za rešavanje trgovinskih tenzija, zbog kojih je Evropska unija spremna da uvede carine do 48 odsto na električna vozila iz Kine.
Van Gang, koji je bio kineski ministar nauke i tehnologije između 2007. i 2018. godine, je izjavio da su tarife politički motivisane i da ih ne podržavaju sve zemlje EU.
"Kina je već deo globalnog tržišta, tako da neće biti konsenzusa za podizanje trgovinskih barijera. Mnoge zemlje u EU se tome protive", rekao je Van.
Mediji su ranije objavili da Nemačka radi na sprečavanju ili ublažavanju carina, a vicekancelar Robert Habek prošle nedelje je u Pekingu razgovarao sa visokim kineskim zvaničnicima. Nemački proizvođači automobila kao što su "BMV AG" i "Folksvagen AG" mogli bi da budu pogođeni ako Kina uvede bilo kakve uzvratne carine.
Peking je nagovestio da bi mogao da podigne poreze na uvoz motornih vozila jače snage iz EU na 25 odsto, a kinesko ministarstvo trgovine takođe sprovodi antidamping istragu o evropskoj rakiji i svinjetini.
"Tarife EU imaju političke motive. Konfrontacija nije pravi put – posebno je besmisleno ići protiv tehnoloških inovacija. Najvažnije je da nastavite sa pregovorima. Panika koja dolazi iz EU delimično je uzrokovana činjenicom da kineske strane investicije nisu pratile tempo izvoza. Jedan od načina za poboljšanje odnosa bio bi nastavak razgovora o Sveobuhvatnom sporazumu o ulaganjima", rekao je Van.
Ovaj značajan dogovor je zamrznut od 2021. godine kada je Evropski parlament izglasao da se odustane od ratifikacije sporazuma nakon što je Kina uzvratila na sankcije Zapada zbog prakse ljudskih prava u regionu Sinđang u zemlji najavljujući mere protiv 10 pojedinaca i četiri entiteta iz Evrope.
"Veliko mi je žao zbog ovog dogovora", rekao je Van i dodao da ga treba oživeti.
Van je zaslužan kao arhitekta kineske politike električnih vozila – koja je dovela do toga da je zemlja postala lider u dizajnu, proizvodnji i prodaji električnih automobila i njihovih baterija – i ostaje uticajna. Proveo je više od decenije u Nemačkoj učeći, a zatim radeći za Volksvagenov brend Audi.