Svet

"Meta" protiv Kongresa SAD: Ako ovo usvojite nema više vesti na Fejsbuku

Portparol "Mete" Endi Stoun izjavio je da bi ta kompanija pre razmotrila ukidanje vesti nego da pod pritiskom vlade pristane na pregovore sa medijskim kućama
"Meta" protiv Kongresa SAD: Ako ovo usvojite nema više vesti na Fejsbukuwww.globallookpress.com © Cfoto/Keystone Press Agency

Matična kompanija Fejsbuka "Meta" u ponedeljak je zapretila da će ukloniti vesti sa te društvene mreže ako Kongres SAD usvoji predlog koji za cilj da olakša novinskim organizacijama da kolektivno pregovaraju sa platformama poput Gugla i Fejsbuka.

Članovi Kongresa razmatraju da dodaju Akt o konkurenciji i očuvanju novinarstva u okviru godišnjeg vojnog budžeta sa namerom da pomognu lokalnoj novinskoj industriji, prenosi Rojters.

Portparol "Mete" Endi Stoun objavio je u tvitu da bi ta kompanija pre razmotrila ukidanje vesti na svojim platformama nego da pod pritiskom vlade pristasne na pregovore koji "nepravedno umanjuju značaj povećanog prometa i pretplata koje omogućavamo novinskim kućama."

On je dodao da medijske kuće dele sadržaj preko "Metinih" platformi zato što "to koristi njima, a ne nama."

Grupa "Njuz medija alajans", koja predstavlja oko 2000 medijskih kuća u SAD i Kanadi, pozvala je Kongres da prihvati Akt o konkurenciji i očuvanju novinarstva.

Kako ta grupa tvrdi, "lokalne novine ne mogu izdržati još nekoliko godina maltretmana u rukama tehnoloških giganta", dodajući da društvene mreže prete da postanu "de facto američke lokalne novine" ako se akt ne usvoji. 

Sa druge strane, oko desetina nevladinih organizacija poput Unije za američke graćanske slobode urgirale su u ponedeljak da Kongres odbaci Akt o konkurenciji i očuvanju novinarstva, uz tvrdnje da bi njime medijske kompanije bile izuzete iz antimonopolskih zakona i ukazali da Akt ne obavezuje kompanije da višak prihoda omogućen tim Aktom dodele sȃmim novinarima.

Rojters ukazuje da je sličan zakon usvojen u Australiji u martu 2021. i da su ga australijske vlasti smatrale uspešnim. Otkako je taj zakon stupio na snagu, tehnološki giganti poput Mete su potpisali oko 30 ugovora sa medijskim kućama, kojima se obavezuju na novčanu kompenzaciju za dodatan promet prouzrokovan medijskim sadržajem.

image