Ekonomija

Šta će biti s "Družbom": Ukrajina opet zateže oko snabdevanja Evrope ruskom naftom (GRAFIKA)

Mađarska naftna kompanija MOL poseduje rafinerije u Mađarskoj i Slovačkoj bez izlaza na more, a obe se napajaju južnim krakom naftovoda "Družba". Zbog ukrajinskih sankcija, "Lukoilu", koji je jedan od najvećih dobavljača, zabranjeno da izvozi naftu u Evropu
Šta će biti s "Družbom": Ukrajina opet zateže oko snabdevanja Evrope ruskom naftom (GRAFIKA)Getty © Sean Gallup

Slovačka i Mađarska su prestale da dobijaju naftu jednog od ključnih dobavljača "Lukoila" nakon što je Ukrajina prošlog meseca ovu rusku energetsku kompaniju stavila na listu sankcionisanih i zabranila tranzit resursa preko svoje teritorije. Ovaj potez dovodi u pitanje opstanak naftovoda "Družba", koji predstavlja poslednju funkcionalnu rutu za snabdevanje Evrope ruskom naftom.

U decembru 2022. Brisel je uveo embargo na isporuke ruske nafte članicama bloka morskim putem, uz dozvoljene isporuke samo preko naftovoda "Družba", zbog specifične situacije u kojoj su se našle pojedine evropske zemlje, pre svega Mađarska i Slovačka, koje nemaju alternativu za ruski energent.

Slovačka naftna kompanija "Transpetrol" saopštila je juče da su isporuke iz "Lukoila" prestale, ali da preko Ukrajine i dalje nesmetano stiže nafta drugih ruskih izvoznika. Slovačko ministarstvo ekonomije je objavilo da je slovačka kompanija "Slovnaft" obezbedila isporuke od drugog dobavljača, kao i da ministarstvo o tom problemu razgovara sa ukrajinskim partnerima.

Mađarski ministar spoljnih poslova Peter Sijarto je izjavio da isporuke gasa iz Rusije u Mađarsku teku nesmetano kroz naftovod Turski tok na Crnom moru, ali da "Lukoil" više ne isporučuje sirovu naftu preko Ukrajine.

"Zbog nove pravne situacije u Ukrajini, 'Lukoil' više ne isporučuje naftu u Mađarsku, a sada radimo na rešenju koje bi omogućilo da se tranzit nafte ponovo pokrene, jer je ruska nafta veoma važna za našu energetsku bezbednost", rekao je Sijarto.

On je naveo da bi zakonsko rešenje na kojem MOL radi omogućilo "Lukoilu" da transportuje sirovu naftu u Mađarsku preko Ukrajine i Belorusije.

Južni krak "Družbe", koji ide preko Ukrajine do Češke, Slovačke i Mađarske i godinama je bio primarni izvor snabdevanja njihovih rafinerija. "Rosnjeft", "Lukoil" i "Tatnjeft" su glavni ruski izvoznici ovom rutom.

Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS) Tomislav Mićović kaže da je i ranije bilo pretnji, čak i zatvaranjem "Družbe", ali smatra da se to neće dogoditi, jer nikome ne bi odgovaralo.

"I jednoj i drugoj strani naftovoda je u interesu da on funkcioniše. Taj deo Evrope, Mađarska, Slovačka, kao i deo Češke, nema odgovarajuću zamenu za taj vid transporta. Oni mogu da se snabdevaju sirovom naftom iz Omišlja, sa Krka, odakle se snabdeva i srpska rafinerija, ali taj kapacitet naftovoda nije dovoljan da bi mogao u potpunosti da nadoknadi količine iz 'Družbe'. Ceo taj region je osetljiv. Mi možemo da uvozimo iz drugih izvora, ali nikome ne bi odgovaralo zatvaranje 'Družbe'", smatra Tomislav Mićović.

Preradom sirove nafte u domaćoj rafineriji Srbija može da podmiri oko 80 odsto potrebe tržišta, a 20 odsto je ukupan uvoz dizela i benzina. Mićović napominje da, bez obzira što Srbija nije povezana na "Družbu", naša zemlja deo naftnih derivata kupuje iz Mađarske, tako da je bitno da to snabdevanje bude kontinuirano i sigurno.

"Srbija iz Mađarske uvozi derivate, ali imamo više opcija, možemo da zamenimo tu količinu iz drugih izvora, ali je činjenica da nam je to najbliži i najracionalniji izvor. To jeste problem, ali je rešiv. Svaki procenat znači, i može da izazove kolebanja na tržištu. Nije strašno kada tri odsto hrane ne možete da nabavite, ali u energetici se ruši ceo sistem, jer počinje manita kupovina, jer niko ne želi da ostane bez goriva", objašnjava Generalni sekretar UNKS.

Mićović podseća da se 2022. dešavalo da se formiraju redovi ispred pumpi i da je bilo teško ljudima objasniti da nema razloga da pune kanistere i da će goriva biti dovoljno.

"Zbog tog psihološkog momenta, skladišta su ispražnjena i imali smo problem sa logistikom da ih napunimo, a posle su ljudi mesecima trošili to gorivo iz kanistera. Zato je važno da bude uravnotežena ponuda i potražnja da bi sistem funkcionisao", kaže Mićović.

On smatra da je važno da Srbija očuva diversifikaciju svih mogućih pravaca i izvora snabdevanja i napominje da, kada je sirova nafta u pitanju, Slovačka i Mađarska ne mogu da se preusmere na druge izvore, jer nema tehničkih uslova da dobijaju sirovu naftu iz drugog pravca. 

Mađarska energetska kompanija MOL poseduje rafinerije u Mađarskoj i Slovačkoj bez izlaza na more, a obe se napajaju južnim krakom naftovoda "Družba". Rojters prenosi da su potrebna velika ulaganja da bi se "MOL-ove" rafinerije odrekle ruske nafte. "Lukoil" ima oročeni ugovor sa "MOL-om", prema kojem isporučuje oko 4 miliona tona nafte godišnje u Mađarsku i Slovačku. Prekid snabdevanja naftom iz "Lukoila" otežava MOL-u, a posebno njegovoj rafineriji "Slovnaft", da nastavi stabilno poslovanje.

image