Ekonomija

Kad "stop" zameni roštilj: Kradu saobraćajne znakove zbog pečene paprike i kokošinjaca

Iz "Puteva Srbije" kažu da krađa, uklanjanje ili oštećenje saobraćajne signalizacije i opreme smanjuje bezbednost i direktno ugrožava živote učesnika u saobraćaju i da bi kazne za takva krivična dela trebalo da budu oštrije
Kad "stop" zameni roštilj: Kradu saobraćajne znakove zbog pečene paprike i kokošinjaca© Antonio Ahel/ATAImages

Sezona pripreme zimnice ne prazni samo džepove građana, već svake sezone uvećava i troškove JP "Putevi Srbije". Iako zvuči neverovatno, nesavesni pojedinci skidaju saobraćajne znakove da bi na njima pekli papriku, a dešava se i da seku ogradu pored auto-puta da bi ogradili kokošinjac. Na godišnjem nivou ukrade se više hiljada saobraćajnih znakova i putokaznih tabli. 

Vrednost ukradene, oštećene i uništene saobraćajne signalizacije i opreme iznosi oko 120 miliona dinara, što je oko milion evra godišnje. Iz "Puteva Srbije" za RT Balkan kažu da krađa, uklanjanje ili oštećenje saobraćajne signalizacije i opreme smanjuje bezbednost i direktno ugrožava živote učesnika u saobraćaju i da bi kazne za takva krivična dela trebalo da budu oštrije.

"Ako uzmemo u obzir da cena presvlačenja kilometra puta u proseku košta oko 10 miliona dinara, možemo zaključiti da bismo godišnje mogli da rehabilitujemo 12 kilometara puta za iznos utrošenih sredstava za ukradenu i oštećenu saobraćajnu signalizaciju. Obim štete se multiplikuje kada se uzme u obzir da se ovi podaci odnose samo na državne puteve koji su u našoj nadležnosti, a nisu uzeti u obzir i opštinski, lokalni putevi, i ulice u gradovima i naseljima koji su u nadležnosti gradova i opština", kažu u "Putevima Srbije" za RT Balkan.

Glavni razlog krađe saobraćajnih znakova je skup i lako upotrebljiv materijal od koga su napravljeni. Aluminijumski lim kao podloga za saobraćajni znak i čelična cev prosečne dužine 2,2 metra imaju veliku upotrebnu vrednost, za pravljenje ograda i drugih konstrukcija i tržišnu vrednost kao sekundarna sirovina.

Krađe su svakodnevne, a jedan od primera koji su ostali zapamćeni, je kada je na deonici auto-puta između Ljiga i Preljine, deset dana nakon otvaranja ukradeno više od 2.000 metara zaštitne ograde kao i 20 poklopaca za šahtove. Zbog krađe ove ograde došlo je i do udesa kada je automobil naleteo na srndaća koji je istrčao na auto-put. Policija je ubrzo uhapsila osumnjičenog i rešila slučaj, što se inače retko dešava. 

"U poslednjih 10 godina prema informacijama kojima raspolažemo, MUP Republike Srbije, kao jedini organ koje ima nadležnost za istražne postupke i utvrđivanje počinilaca krađe i namernog oštećenja saobraćajne signalizacije i opreme, ili protivzakonite trgovine sekundarnim sirovinama, razrešio je mali broj prijava protiv NN lica i podnetih
odštetnih zahteva", kažu u JP "Putevi Srbije".

Putari još pamte jedan od najekstremnijih primera kada su na deonici od petlje Kovilovo do raskrsnice za Padinsku skelu u Beogradu oštećena 63 saobraćajna znaka i 22 table za vođenje i upućivanje saobraćaja, a šteta je procenjena na pet miliona dinara.

Izraženo je i probijanje i uništavanje zaštitnih žičanih ograda zbog pravljenja nelegalnih saobraćajnih priključaka na auto-puteve. Ima i onih koji namerno i bahato krive putokaze i na njih lepe propagandni materijal, a neretko se dešava da znakovi pored puta posluže kao meta nesavesnim lovcima.

Pojava krađe saobraćajnih znakova i opreme, ili njihovo svesno oštećenje, evidentira se od strane izvođača radova i nadzornih organa JP "Putevi Srbije". Obaveza ovog javnog preduzeća je da ukraden ili oštećen saobraćajni znak u najkraćem roku zamene novim. Nakon toga pravna služba podnosi MUP-u prijavu protiv NN lica, uz odštetni zahtev i dokaz o nabavci novih znakova ili opreme, vrednosti istih i vrednosti obavljenog posla.

"Napominjemo da se ni jedan elemenat saobraćajne signalizacije i opreme ne može naći u posedu trgovaca otpadnim materijalom, ukoliko nije prethodno rashodovan (na osnovu donesene odluke o rashodu) investitora i izvođača radova na održavanju državnih puteva, u našem slučaju JP "Putevi Srbije" i izvođača radova", ukazuju u ovom javnom preduzeću.

Oni napominju da su elementi saobraćajne signalizacije i opreme specifični i lako prepoznatljivi. U pitanju su aluminijumski lim sa specijalnom folijom koju je teško ukloniti, zaštitna žičana ograda i stubovi koja se retko koriste na privatnim imanjima, stubovi, odstojnici i plaštevi zaštitne odbojne ograde koji se koriste isključivo za potrebe javnih puteva, kao i lako prepoznatljivi Pe-Ve-Ce smerokazi.

Oni koji kradu saobraćajnu signalizaciju, zapravo postaju učesnici u saobraćajnoj nezgodi. Zbog toga "Putevi Srbije" apeluju da se sve nadležne institucije, mediji i građani uključe u akciju "Ne uništavaj saobraćajni znak – znak znači život" i da pomognu da se sačuvaju materijalna sredstva uložena u izgradnju i održavanje puteva, sa ciljem da se obezbedi nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja i da se sačuvaju životi.

image