Srbija i Balkan

Pupinov most u mraku zbog lopova: Milionska šteta zbog krađe trafostanica, ko bi trebalo da ih čuva

Za devet godina otkako je otvoren Pupinov most, za trafostanice je plaćeno najmanje milion evra. Pošto ih niko ne čuva, česta su meta kradljivaca, pa se i nove nabavljaju skoro svake godine
Pupinov most u mraku zbog lopova: Milionska šteta zbog krađe trafostanica, ko bi trebalo da ih čuva© FOTO TANJUG/ JADRANKA ILIĆ

Na Pupinovom mostu ima 11 trafostanica. Pošto ih niko ne čuva, kradu se, pa se i nove nabavljaju skoro svake godine. Za devet godina otkako je otvoren Pupinov most, za trafostanice je plaćeno najmanje milion evra. Kome ne odgovara da se utvrdi ko je dužan da čuva ove trafostanice, kako ih ne bismo plaćali iznova?

Na obilaznici Zemun-Pančevački put, 10 od 11 trafostanica bilo je obijeno, a transformatori nisu bili tu gde treba da budu. U proteklih godinu dana trafostanice su zazidane, postavljena je metalna ograda, a transformatori su uključeni.

Međutim, danas ista slika kao pre godinu dana. Po ko zna koji put lopovi su isekli kablove i odneli opremu koja može da se proda na crnom tržištu. Cena transformatora je, procenjuju stručnjaci, oko 110.000 evra.

Vozači kažu da zbog konstante krađe delova, na obilaznici gotovo dve godine nema osvetljenja.

"Za nas koji prolazimo svakodnevno nezgodno je, ali vodimo računa. A zamislite nekoga ko je došao prvi put i ko treba da se isključi za neko naselje", kaže vozač Željko Teofilović.

Teofilović navodi da je pre nekoliko godina njegov komšija nastradao zahvaljujući nečijoj neodgovornosti.

"Sad ne znam ko na koga prebacuje lopticu", kaže sagovornik RTS-a koji se redovno vozi obilaznicom Zemun-Pančevački put.

Svi se proglasili nenadležnim

Pravna zavrzlama o tome ko je dužan da ih čuva, traje godinama, a to što ih niko ne čuva, plaćaju građani – i to skupo.

Javna preduzeća – "Putevi Srbije", "Putevi Beograd", "Javna rasveta", "Elektroprivreda Srbije" – navode da nisu nadležni.

Iz Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda, koja je gradila obilaznicu, kažu da su opet, kao i prethodnih nekoliko puta posle krađe, sproveli javnu nabavku za novu opremu.

Više puta su iz Direkcije podnosili zahtev za primopredaju trafostanica kako bi se uredilo pitanje nadležnosti.

Vreme je pokazalo, bezuspešno. Tako su, trafostanice, izgleda ničije, ostavljene lopovima.

Zoran Janković iz udruženja građana "Eko Pančevački rit" navodi da su prethodne godine prijavili obijanje, a da je policija oterala lopove, a potom saopštila da nema oštećenih, što znači da se ne zna čija je trafostanica.

"Po našim izvorima, nadležnost se prebacuje sa Grada na Republiku i sa Republike na Grad", kaže Janković.

Duž obilaznice ima 11 trafostanica, a 10 je obijeno. Jedina koja nije obijena nalazi se na početku Pupinovog mosta, gde su stambene zgrade, pa lopovi izgleda ne žele da rizikuju.

Lopovi znaju koliko vrede transformatori

Kradljivci su dobro organizovani, obučeni i upoznati sa tim šta jedna trafostanica sadrži, gde se koji deo nalazi i čemu služi.

Opremu tešku više stotina kilograma odnesu brzo. Uljem iz transformatora se zagađuju i okolni usevi. Sagovornik iz udruženja građana "Eko Pančevački rit" kaže da je došlo do ugrožavanja životne sredine tako što je iz transformatora prosuto oko 200 litara ulja.

"To trafo ulje je otrovno i kancerogeno i nažalost u lancu ishrane, vidite iza mene pšenicu, a krajnji proizvod je hleb, pa pitanje je koliko je ovo žito ispravno", kaže Janković.

Pupinov most otvoren je u oktobru 2014, a već sledeće godine trafostanice su obijene. Na nelegalnom tržištu može da se preproda bakar od elektroinstalacija, metalna stolarija, pa i ulje. Upućeni kažu da neki delovi ne završe na stovarištima, već u novim nelegalnim trafostanicama.

Ako nijedna institucija već godinama ne želi da se pozabavi ovim pitanjem, makar bi kazne trebalo da budu strože, jer ovakva krađa ugrožava život hiljada vozača.

image