Rusija zamenila evropsko tržište azijskim
Posle uvođenja brojnih ograničenja Zapada na rusku naftu, Rusija je, po svemu sudeći, već uspešno zamenila evropsko tržište, dok Evropa tek treba da nađe zamenu za ruske izvore nafte. Uz to, očekuje se da Ruska Federacija saopšti na koji način će odgovoriti na nedavno ograničenje cene njene nafte, koje je stupilo na snagu 5. decembra, a uvele su ga Evropska unija, G7 i Australija.
Ruska sirova nafta preusmerena je u Aziju, taj protok je narastao na više od 3 miliona barela dnevno u sedmici od 2. do 9. decembra, što čini 89 odsto sve sirove nafte isporučene iz ruskih luka tokom nedelje, navodi "Blumberg" pozivajući se na podatke o praćenju plovila.
Više od polovine nafte utovarene iz luka u Baltičkom i Crnom moru, kao i Arktiku, išlo je ka Sueckom kanalu na brodovima čija krajnja destinacija nije poznata.
Obim isporuka nafte morskim putem ka Kini, Indiji i Turskoj, zemljama koje su postale najveći kupci ruskih sirovina, računajući tovare na brodovima čija krajnja destinacija još nije poznata, porastao je za četiri nedelje na prosečnih 2,73 miliona barela dnevno. To je više nego četiri puta više nego što je bilo u nedeljama neposredno posle početka ruske vojne operacije u Ukrajini.
Isporuke nafte na plovilima koja izlaze iz Baltičkog mora i kao sledeću destinaciju navode Port Said ili Suecki kanal skočile su na 890.000 barela dnevno. "Blumberg" procenjuje da mnoga od ovih plovila verovatno idu ka indijskim lukama, a sve uobičajenije postaju i isporuke ka Ujedinjenim Arapskim Emiratima.
U prvoj sedmici nakon što je zabrana EU stupila na snagu, ukupne količine nafte isporučene iz Rusije skočile su za 468.000 barela dnevno, odnosno na 3,45 miliona barela.
Gledajući četvoronedeljni prosek, ukupne pomorske isporuke nafte oporavile su se nakon pada, rastući za 142.000 barela dnevno, a dok su isporuke ka Evropi dostigle novi godišnji minimum, one ka Aziji postigle su novi rekord.
Pomorske isporuke ruske nafte ka evropskim zemljama opale su na 215.000 barela dnevno u drugoj polovini novembra i početkom decembra, a Bugarska je ostala jedina evropska destinacija delimično izuzeta od zabrane uvoza ruske nafte morskim putem.
Isporuke ka Bugarskoj dosegle su sedmonedeljni maksimum od 167.000 barela nafte dnevno, ali je nejasno kako će se Rusija ubuduće odnositi prema ovom tržištu, budući da i Sofija učestvuje u ograničenju cene ruske nafte.
Isporuke ka Turskoj, jedinoj mediteranskoj destinaciji za rusku naftu, opale su na najniži nivo od juna, kada se gleda četvoronedeljni prosek, ali se i dalje radi o količinama duplo većim nego što su bile uobičajene pre ruske vojne operacije.
Obim isporuka sa plovila koja kao odredište imaju indijske ili kineske luke nije se mnogo promenio u odnosu na prethodnu nedelju, ali je broj brodova koji za destinaciju imaju Port Said ili Suec porastao na oko 800.000 barela dnevno, gledajući četvoronedeljni prosek.
Prihodi Kremlja od izvoznih carina porasli su za 21 milion dolara na 143 miliona dolara na samom početku decembra, dok je četvoronedeljni prosečni prihod porastao za 6 miliona dolara na 123 miliona dolara, što se povećalo po prvi put za pet nedelja.
Od 2. do 9 decembra ukupno 32 tankera utovarila su 24,2 miliona barela ruske nafte, što je 16 odsto više u odnosu na sedmicu koja je prethodila.