Ekonomija

Potresi u automobilskoj industriji: Kako će se kriza odraziti na cene automobila u Srbiji

Profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu Dušan Marković kaže da američke carine nemaju direktan uticaj na Srbiju, ali da se može očekivati da će indirektno pogoditi i domaću privredu i potrošače
Potresi u automobilskoj industriji: Kako će se kriza odraziti na cene automobila u SrbijiGetty © stock photo

Prosečne cene polovnih automobila u Srbiji tokom prošle godine su porasle za 4,2 odsto, a stručnjaci smatraju da ni narednih meseci ne možemo očekivati pad cena polovnjaka. Automobilska industrija u Evropi je u dubokoj krizi, u Nemačkoj se zatvaraju pogoni, dok Amerika preti carinama Kini i Evropi.

Profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu Dušan Marković kaže za RT Balkan da američke carine nemaju direktan uticaj na Srbiju, ali da se može očekivati da će indirektno pogoditi i domaću privredu i potrošače.

"Imamo razvijenu bazu dobavljača, a sada se zatvaraju fabrike i u Srbiji. Kupci proizvoda koji se prave ovde su auto-kompanije iz Evrope. Iz tih pogona često izvoze u Ameriku, a ta vozila su opterećena carinskim merama i naravno da su samim tim nekonkurentni na američkom tržištu. Dodatni problem je što reakcija može da bude uslovljavanje kompanija da prebace proizvodnju u SAD, da bi prodavale automobile u Americi. Ako budu povećali proizvodnju tamo, neće im biti potrebni dobavljači iz Srbije", objašnjava profesor.

On napominje da te mere nisu usmerene na nas, ali da nas pogađaju "u drugom koraku", naročito zbog toga što je prodaja u Evropi i inače trenutno loša.

"Zbog pritiska iz Kine, evropske kompanije moraće da snize cene novih automobila ako žele da ih prodaju. 'Stelantis' je izašao sa idejom da će ponuditi 'pandu' u nekoj još jeftinijoj varijanti, sa slabijom baterijom. To je nešto što se može očekivati. Kompanije imaju instrukcije da se naprave što jeftiniji automobili, koji bi bili dostupni većem broju ljudi", kaže Dušan Marković.

Profesor napominje da je najprodavaniji model automobila u Evropi "sandero dačija", što je prosek šta mogu ljudi da priušte. Dodaje da će, ako padne prodaja novih vozila, ljudi automatski na zapadu ređe da menjaju stara kola.

"Samim tim, biće manja ponuda starih kola koja dolaze kod nas i to bi moglo da se prelije na tržište polovnih automobila, jer bi smanjena ponuda mogla da poveća cene. Ali, to je sve u nekoliko koraka pretpostavki šta sve može da se desi. Može da se desi i da se, zbog toga što ne mogu da izvoze na američko tržište, opredele da povećaju proizvodnju i da idu sa nižim cenama na domaćem tržištu i da će to onda da poveća samim tim i ponudu ovde, što bi se odrazilo na pad cena polovnih vozila", kaže profesor za RT Balkan.

On ističe da je vrlo nezahvalno prognozirati, jer zapravo ekonomska kretanja u velikoj meri globalno trenutno ne zavise od zakona ekonomije, nego od nepredvidivih poteza nove američke administracije.

Tek svaki peti auto iz uvoza nov

U Srbiji je prošle godine iz uvoza prvi put registrovano 132.340 polovnih automobila, dok je u istom periodu prodato nešto manje od 28.000 novih vozila. Tek svaki peti automobil u Srbiju stiže sa fabričke trake.

Portal "Polovni automobili" istraživao je kako kupci i prodavci vide tržište polovnjaka u 2025. godini. Podaci pokazuju da će tržište polovnih automobila u Srbiji u ovoj godini godini biti aktivno, ali sa neizvesnostima vezanim za ekonomsku situaciju i političke prilike.

"Kupci su i dalje prisutni i spremni za kupovinu, ali su oprezniji u donošenju odluka. Prodavci su podeljeni po pitanju rasta i pada prodaje, ali se većina slaže da će ponuda ostati stabilna. Očekivanja u vezi s kretanjem cena su raznolika, što je i očekivano s obzirom na činjenicu da je trend rasta prosečnih cena oglašenih polovnjaka na našem sajtu u prošloj godini usporio u odnosu na prethodne godine i iznosio je 4,6 odsto", kaže Petar Veličković sa portala "Polovni automobili".

Prošle godine je prodato je 2,6 odsto više polovnjaka iz uvoza u odnosu na 2023. godinu. U isto vreme tržište novih vozila u Srbiji 2024. je zabeležilo rast prodaje od deset odsto, što predstavlja najbolji rezultat u poslednjih pet godina. 

Veličković kaže da su cena, servisna istorija i ulaganje nakon kupovine ključni faktori koji utiču na odluku o kupovini polovnog automobila. I kupci i prodavci mahom očekuju da će ponuda polovnih vozila biti ista kao prošle godine, ali su podeljeni po pitanju očekivanja kada je u pitanju kretanje cena.

Među ključnim faktorima koji utiču na izbor polovnog automobila dominira cena koja je najvažniji kriterijum prilikom odabira automobila za 24 odsto kupaca, dok su sledeći važni kriterijumi servisna istorija i ulaganje nakon kupovine. Starost vozila i kilometraža su takođe važni za kupce, ali u manjoj meri.

Što se tiče budžeta, najviše kupaca, oko 29 odsto, planira da potroši između 5.000 i 10.000 evra, dok je 24 odsto spremno da izdvoji između 3.000 i 5.000 evra. Manji procenat kupaca planira veće budžete, pri čemu 13 odsto ima na raspolaganju između 10.000 i 15.000 evra, a samo šest odsto između 15.000 i 20.000 evra.

Anketa je pokazala da, kada je reč o ponudi polovnih automobila u 2025. godini, većina kupaca očekuje da će ponuda biti ista kao i u prošloj godini ili da će ponuda biti još bolja. Veličković kaže da se iz tih podataka vidi određena doza optimizma, jer samo 12 odsto učesnika ankete misli da će ponuda polovnjaka u 2025. biti skromnija.

Slično razmišljaju i trgovci polovnim automobilima. Oko 47 odsto anketiranih prodavaca očekuje da će ponuda ostati na istom nivou kao i prošle godine, dok 28 odsto predviđa njen rast. Pad ponude očekuje 24 odsto učesnika ankete.

Što se tiče prodajnih rezultata, 27 odsto očekuje stabilnost, dok 19 procenata predviđa rast prodaje do 10 odsto. Ipak, 33 odsto prodavaca očekuje pad prodaje, pri čemu 15 odsto veruje da će pad biti do 10 odsto u odnosu na prošlu godinu. 

Kada je reč o daljem kretanju cena, prodavci su prilično podeljeni. Oko 32 odsto učesnika ankete ne očekuje promene, dok 27 odsto veruje da će cene rasti do 10 odsto, a 18 odsto predviđa rast između 10 i 30 procenata. Sa druge strane, 14 odsto ispitanika predviđa pad cena do 10 procenata, dok samo šest odsto veruje da će cene opasti između 10 i 30 posto.

image