Ekonomija

Muke nemačkih proizvođača e-automobila u Šangaju: Postati brži neće biti dovoljno

Nemački proizvođači automobila pokušavaju da zaštite svoje mesto na kineskom tržištu ali su pritisci lokalnih proizvođača sve veći
Muke nemačkih proizvođača e-automobila u Šangaju: Postati brži neće biti dovoljnowww.globallookpress.com © Cfoto/Keystone Press Agency

Nemački proizvođači automobila pojavili su se u punoj snazi na Salonu automobila u Šangaju u pokušaju da ostanu u toku sa potrošačkim trendovima u zemlji, koji će odrediti da li će zadržati svoju tržišnu dominaciju u e-dobu i kod kuće i u inostranstvu, piše Rojters.

Njihovo veliko prisustvo – sa čitavim odborom "Folksvagena" i više od 100 zaposlenih, za razliku od japanskih ili francuskih proizvođača automobila – pokazuje da ozbiljno shvataju izazov, rekao je Jejl Žang iz konsultantske kuće "Otomotiv forsajt" sa sedištem u Šangaju.

Ali s obzirom da se nemačke kompanije oslanjaju na Kinu za proizvodnju trećine svojih putničkih vozila, one takođe imaju najviše da izgube.

"Mnoge karakteristike u našim automobilima su inspirisane Kinom", rekao je Oliver Zipse, generalni direktor Be-Em-Vea (BMV) i poručio da je kinesko tržište ispred globalne krive.

Njegovi komentari označavaju promenu od doba motora sa unutrašnjim sagorevanjem, kada su nemački automobili u Kini viđeni kao vrhunac globalnog inženjeringa, do električnog doba kada nemački proizvođači automobila uče od svojih kineskih kolega koji su brže napredovali u razvoju tehnologije.

Rukovodioci "Folksvagena" smatraju da će im globalni obim kompanije pomoći da pobede u trci za pristupačna električna vozila, ali taj kapacitet bi mogao da se pretvori iz blagoslova u prokletstvo ako prodaja padne, budući da je tržišni udeo kineskog BID-a prevazišao "Folksvagenov", piše Rojters.

Dok tržišni udeo nemačkih proizvođača e-automobila u Kini raste, on je još uvek mali. Zajednički tržišni udeo koji drže "Audi", Be-Em-Ve i "Mercedes" porastao je na 4,8 odsto u 2022. sa 2,2 odsto u 2020. Prodaja električnih vozila sva četiri nemačka brenda iznosila je samo četvrtinu BID-ove u 2022.

"Kinesko tržište više nije tako stabilno za nemačke proizvođače automobila kao što je bilo", kaže Tomas Luk, partner u konsultantskoj kompaniji "Kirni". "Postati brži neće biti dovoljno...njihova poslovna kultura mora da se promeni", rekao je on.

Analitičari u Šangaju ukazali su na tendenciju nemačkih proizvođača automobila da plasiraju svoja nova e-vozila kao električnu verziju prethodnika sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i ocenili da je to znak da kompanije još nisu napravile mentalni pomak ka elektrifikaciji.

"Važno je gledati na električna vozila kao na novu generaciju proizvoda, a ne kao produžetak automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem", rekao je Žang. "Nadajmo se da sajam u Šangaju može da uzdrma tu zabludu".

Kineski brendovi su takođe usvojili nove prodajne strategije za prodor u Evropu za koje analitičari kažu da evropski brendovi moraju da prihvate kako bi bili u toku sa digitalnim dobom.

Brendovi kao što su "Nio", "Link end ko" ili "Volvo kars" otvorili su prostore za druženje, barove i kafiće gde se prodaja vozila obavlja kroz preporuke vršnjaka. Mnogi takođe usvajaju direktnu prodaju, pristup prema kome su nemački proizvođači automobila takođe rekli da se kreću poslednjih meseci.

Ipak, izvori kažu da su se kineski brendovi prvo fokusirali na dominaciju na svom domaćem tržištu, pre nego što su preduzeli agresivniju strategiju u Evropi, gde su azijski proizvođači baterija već postavili čvrstu osnovu.

Kineski brendovi električnih vozila za sada drže više cene kako ne bi uznemirili evropske zvaničnike koji strahuju da će preplaviti tržište, iako su u mogućnosti da ponude daleko niže cene, rekao je Rojtersu izvor koji je tražio da ostane neimenovan.

BID je ove nedelje predstavio "galeba", električno vozilo sa dometom od preko 300 kilometara, čija je početna cena od 11.000 dolara jeftinija od mnogih početnih modela motora sa unutrašnjim sagorevanjem u Evropi. Kompanija planira da dovede modele "sil" i "delfin" u Evropu kasnije ove godine.

"Kinezi su oprezniji u Evropi", rekao je Luk.

U Kini je, međutim, bitka žestoka.

"Nekada sam bio oprezan sa upotrebom reči 'propasti'", kaže Žang. "Ali sam sasvim siguran da su sada, barem u Kini, dani stranih brendova odbrojani."

image