Ekonomija

"Fajnenšel tajms": Ruske kompanije u Indiji zaobilaze zapadna ograničenja cena nafte

Prema podacima Međunarodne agencije za energetiku, prihodi od izvoza nafte iz Rusije u julu su dostigli najviši nivo od uvođenja ograničenja G7, čak i bez uračunavanja "naduvanih troškova transporta"
"Fajnenšel tajms": Ruske kompanije u Indiji zaobilaze zapadna ograničenja cena naftewww.globallookpress.com © Maksim Konstantinov

Ograničenje cena ruske nafte, koje je nametnula Grupa 7 (G7), pokušava da smanji prihode Moskve od izvoza, koji bi mogli da se koriste za finansiranje konflikta u Ukrajini, izveštava "Fajnenšel tajms".

Ruske kompanije putem naduvanih troškova transporta zarađuju daleko više nego što bi to mogle samo prodajom sirove nafte Indiji, tvrdi FT, sugerišući da je ovo samo u jednom kvartalu donelo Rusije možda više od milijardu dolara.

Ranije je izgledalo da Rusija u trgovini naftom sa Indijom poštuje zapadna ograničenja, uvedena nakon početka konflikta u Ukrajini.

Ruski proizvođači nafte zaista prodaju naftu Indiji ispod granice od 60 dolara po barelu. Ali, kada se tome dodaju naduvani troškovi prevoza, proizvođači iz Rusije i trgovci sa kojima posluju ruske kompanije zarađuju daleko veće sume.

Kako zaobići zapadna ograničenja

Analiza trgovine naftom iz ruskih luka na Baltiku ka Indiji pokazuje da su ove cene, u kombinaciji sa naknadama za transport nafte brodovima povezanih sa Rusijom, tokom samo tri meseca verovatno premašile 1,2 milijarde dolara.

Bendžamin Hilgenstok, saradnik na Kijevskoj školi ekonomije (KSE), koji prati izbegavanje gornje granice za rusku naftu, izjavio je: "Prenaduvani troškovi transporta dovode do velike zabrinutosti, jer zaobilaze režim ograničenja cena."

Ograničenje cena za rusku naftu, koju je nametnula G7, ne nameće ograničenja na troškove prevoza.

Podaci ruskih carina, od decembra do kraja juna, pokazuju da je u ruskim baltičkim lukama prosečna cena sirove nafte, koja se isporučuje Indiji, iznosila oko 50 dolara po barelu. Međutim, podaci indijske carinske službe pokazuju da su cene koje su se u Indiji stvarno naplaćivale, takozvana cena troškova, osiguranja i vozarine (CIF), u istom periodu iznosile 68 dolara.

Svetske cene nafte, koje su u proseku tokom ovog perioda iznosile oko 79 dolara po barelu, pokazuju rast od 18 dolara za naftu kojom se trguje između ruskog Baltika i Indije.

Podaci kojima raspolaže agencija za određivanje cena "Argus" pokazuju veliki raspon. "Argus" procenjuje da je prosečna cena uralske nafte bila viša za 14,90 dolara po barelu u Indiji nego na Baltiku. Ovo je više od "Argusovih" procena stvarne cene isporuke, koja je u proseku iznosila oko devet dolara po barelu.

Prema kompaniji za analizu podataka "Kpler", proizvođači nafte „"Lukoil" i "Rosnjeft" naftu direktno prodaju indijskim rafinerijama. U drugim slučajevima, prodajom upravljaju trgovačke kompanije koje imaju veze sa nekoliko ruskih naftnih kompanija.

Ruska flota tankera

"Kpler" procenjuje da je Rusija isporučila 108 miliona barela iz Baltika u Indiju, koristeći 134 broda. Takođe, "Argus" procenjuje da su u tom periodu cene komercijalnog transporta u proseku iznosile devet dolara po barelu, što znači da bi ukupna zarada na cenama mogla iznositi oko 800 miliona dolara.

Hilgenštok je dodao: "Ako ruske naftne kompanije i trgovci pristanu na ovakve ugovorne uslove, moramo pretpostaviti da deo toga preuzima Rusija, bez obzira da li Rusija poseduje tankere, ili ne."

Rusija ima svoj udeo u floti tankera. Od 134 broda, za koje "Kpler" tvrdi da su od maja do jula prevozila rusku naftu, FT je, putem osiguranja, vlasništva ili dokumentacije o upravljanju, uspeo da 23 broda poveže sa ruskim kompanijama.

Većinom brodova upravlja "San šip menadžment", koji se nalazi pod sankcijama EU i Britanije zbog svojih veza sa "Sovkomflotom", ogromnom ruskom državnom kompanijom koja poseduje flotu tankera.

FT je identifikovao još 26 plovila koje su od početka konflikta kupili razni vlasnici. Međutim, njihovi stvarni vlasnici su skriveni, a uglavnom su locirani na Maršalovim ostrvima i u Liberiji.

U tri meseca do jula, oko 40 odsto nafte isporučene sa Baltika prevezla je flota povezana sa Rusijom. Procene troškova prevoza, koje je dao "Argus", pokazuju da je tokom kvartala ova flota zaradila više od 350 miliona dolara.

Dodajući tome 800 miliona dolara, za koje su naknade transporta bile naduvane, to znači da su ruski subjekti možda ostvarili milijardu dolara više u tom periodu.

Indija kupuje četvrtinu ruske nafte

Indija sada čini oko četvrtinu ruskog izvoza sirove i rafinisane nafte. Ruski globalni izvoz nafte za ova tri meseca vredeo je ukupno 39 milijardi dolara, prema Međunarodnoj agenciji za energiju.

Održavanje cena ispod gornje granice omogućilo je Rusiji da koristi i brodove koji su osigurani kod zapadnih kompanija.

Međutim, broj zapadnih brodova opada, što je posledica rasta međunarodnih cena sirove nafte za 15 odsto, na blizu 85 dolara po barelu. "Argus" procenjuje da su prosečne kotirane cene u velikoj baltičkoj luci Primorsku, prošlog meseca porasle iznad 60 dolara.

Ovo otežava kompanijama povezanim sa Zapadom da transportuju naftu ako se pridržavaju ograničenja.

Međunarodna agencija za energetiku saopštila je u petak da su prihodi od izvoza nafte iz Rusije u julu dostigli najviši nivo od uvođenja ograničenja, čak i bez uračunavanja naduvanih troškova transporta.

image