Ekonomija

Nova pravila za turiste koji idu na more autobusom: Meriće težinu kofera, evo šta ne sme da se nosi

Turističke agencije uvele su pravilo da svaka osoba može poneti jedan kofer, a tvrde da je ograničenje uvedeno iz bezbednosnih razloga, jer su autobusi često bili pretovareni
Nova pravila za turiste koji idu na more autobusom: Meriće težinu kofera, evo šta ne sme da se nosi© Björn Wylezich - stock.adobe.com

Ručni frižideri i rešoi, trotineti, ležaljke, suncobrani i ostali kabasti rekviziti neće više moći da budu deo prtljaga putnika koji na letovanje idu autobusom. Turističke agencije uvele su pravilo da svaka osoba može poneti jedan kofer težak do 23 kilograma. Postoji opcija i da se plati od 30 do 50 evra za veću kilažu i dodatnu torbu, ali to će biti moguće samo ako vozač proceni da u "bunkeru" ima dovoljno mesta.

Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (JUTA) Aleksandar Seničić kaže za RT Balkan da to nije odluka na nivou udruženja, ali da se o ovom problemu godinama priča s obzirom na to da neki ljudi nemaju meru kada se pakuju za letovanje i da su autobusi zbog toga često bili pretovareni, što loše utiče na bezbednost u saobraćaju.

"Pojedine agencije su još prošle godine uvele restrikcije za prtljag, a od ove sezone je jedan veći deo njih zauzeo isti stav - ograničenje da jedan kofer ne bude teži od 23 kilograma po putniku. To je i više nego dovoljno za deset dana boravka na moru. Imali smo primere da ljudi nose gumene čamce, motore, a to prosto nije normalno. Ko hoće tako da letuje, mora da ide sopstvenim prevozom", kaže Seničić.

Na društvenim mrežama se pojavilo mnogo negativnih komentara zbog novog pravila, a Seničić ukazuje da ljudi moraju da shvate da autobusi nisu kargo prevoz robe i da, ako putuju autobusom, ne mogu na more da nose stolice za plažu, rešoe i frižidere.

Sa druge strane, postoji mogućnost dodatnog prtljaga uz doplatu, s tim što se mora unapred razgovarati sa predstavnicima agencije, da li će biti dovoljno mesta za kofer više.

"Kapaciteti su ograničeni, a u kabinu gde su putnici ne smemo da primimo torbe i kofere. To je u suprotnosti sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja. I ručni prtljag mora da bude manjih dimenzija da može da stane na police iznad sedišta. Dešavalo se da imamo tehničke probleme sa autobusima, pucanje poluosovine, jer su vozila bila pretovarena. Kvarili su se pod teretom. Ograničenje je uvedeno iz bezbednosnih razloga, jer ne može drugačije da se izađe na kraj s tim. Gurali su se koferi po mestima gde se putnici prevoze, to je opasno, ako autobus naglo zakoči", navodi Seničić.

On navodi da je često bilo neprijatnih situacija, jer oni koji imaju najviše prtljaga obično dođu prvi, upakuju sve svoje i da onda na kraju dođu ljudi sa dve male torbe koje nemaju gde da stave.

"To je neravnopravan položaj putnika. Ovako imamo pravilo koje važi za sve. Kad svi upakuju stvari, ako ima mesta, onda može nešto da se doda, ali agencije će to izbegavati, jer je to dodatno opterećenje za vozilo. Kasno je razmišljati o tome kada se nešto loše desi i zato to treba sprečiti. Navikli su se da u avionu mogu da nose samo određenu količinu prtljaga i to će morati da prihvate i u autobusima. Moramo da menjamo navike, a to se odnosi i na hranu, koje naši ljudi uporno nose u Grčku, iako nije dozvoljeno ništa što nije fabrički upakovano ", objašnjava Seničić.

A kao što se kobasice, šunke, sveže meso i rakija nose u Grčku, po povratku su "bunkeri" puni maslinovog ulja, jer su retki putnici koji odole da ne kupe više od propisanog jednog litra.

"Pošto ne radimo to na normalan način, onda moramo da uvedemo restrikcije. Što se tiče merenja prtljaga, ne verujem da će u svim agencijama to raditi, ali to svakako nije previše komplikovano. Postoje ručne vage za prtljag i to nije problem. Neki će to raditi i odokativno. Gabarit je jedna torba, koja bi trebalo da bude okvirno oko 23 kilograma", kaže Seničić.

Za putnike bi, čak i kada im se omogući veća količina prtljaga to mogao biti popriličan trošak, jer sagovornik RT Balkana objašnjava da će agencije odlučivati koliko će to naplaćivati, pa bi trošak mogao biti 30, ali i 50 evra. 

"Cenu će određivati same agencije, a zavisi od mogućnosti da se takav prtljag upakuje. Bilo bi dobro, ko ima dodatni prtljag da pre nego što krene na put pozove agenciju i da se raspita da li i uz doplatu takav prtljag može da uđe u autobus. Ne mogu da dolaze sa deset torbi, pa da insistiraju da ubace sve. Nije uslov da se plati, već da ima mesta i da bude bezbedno", ukazuje Seničić.

Dodaje da ni vozači, ni organizatori putovanja ne žele više da preuzimaju tu vrstu rizika na sebe.

Direktor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransport" Goran Aleksić kaže za RT Balkan da su prevoznici veoma zainteresovani da pruže maksimalno kvalitetnu uslugu putnicima u skladu sa mogućnostima vozila. On napominje da zbog mnogih zloupotreba koje su se dešavale, u prethodnom periodu, slično ograničenje već postoji kod nekih prevoznika.

"Putnici su nosili frižidere, rešoe, suncobrane, rakiju iz Srbije, pa čak i povrće iako je u Grčkoj jeftinije i onda se to topilo i ponekad nanosilo štetu drugom prtljagu, ali je uticalo i na to da se vozila pretovare. Za svako motorno vozilo propisana je najveća dozvoljena masa vozila i to čini zbir mase praznog autobusa i njegovu nosivost. Ukoliko se najveća dozvoljena masa prekorači, a to negativno utiče na bezbednosne karakteristike vozila, na povećano habanje puta i samog vozila koje se preoptereti. To se tretira kad su u pitanju prevoznici kao privredni prestup, za koji je zaprećena kazna od 300.000 do dva i po miliona dinara", objašnjava Aleksić.

On ukazuje da mnogi prevoznici imaju svoja pravila putovanja u skladu sa mogućnostima vozila i napominje da će sigurno izaći u susret putnicima, ukoliko mogu, ali da je dobro da se postavlja ovakva norma.

image