Ekonomija

Obezbeđena sredstva za finansiranje barske pruge kroz Crnu Goru

Potpisan je ugovor sa Evropskom investicionom bankom vredan 75,5 miliona evra za rekonstrukciju 167 kilometara duge deonice barske pruge između Bara, Podgorice i Vrbnice na granici sa Srbijom
Obezbeđena sredstva za finansiranje barske pruge kroz Crnu GoruGetty © Christopher Pillitz

Evropska investiciona banka (EIB) je danas u prisustvu visokih zvaničnika Vlade Crne Gore i Evropske unije potpisala finansijski ugovor vredan 75,5 miliona evra za rekonstrukciju 167 kilometara duge deonice barske pruge između Bara, Podgorice i Vrbnice na granici sa Srbijom.

Događaju su prisustvovali direktor EIB Global za proširenje i susedstvo Lionel Rapaj, ministar finansija Crne Gore Novica Vuković, ministar saobraćaja i pomorstva Crne Gore Filip Radulović i ambasadorka Evropske unije u Crnoj Gori Oana Kristina Popa.

Kako se navodi u saopštenju EIB-a, finansijski paket Evropske unije koji je odobren u okviru inicijative Tim Evropa pokriva 95 odsto procenjenih troškova projekta i sastoji se od zajma Evropske investicione banke od 40 miliona evra i dva granta u ukupnom iznosu od 35,5 miliona evra obezbeđena kroz Investicioni okvir za Zapadni Balkan.

Vlada Crne Gore doprinosi rekonstrukciji sa 4,5 miliona evra iz sopstvenih sredstava.

"Infrastrukturna poboljšanja duž proširene Transevropske transportne mreže (TEN-T) će poboljšati železnički kapacitet, efikasnost i bezbednost, što će doneti korist za više od milion putnika godišnje i za međunarodni teretni saobraćaj", ističe se u saopštenju.

Pored toga, projekat će takođe promovisati prelazak sa drumskog na železnički saobraćaj i time doprineti održivijem sistemu transporta u Crnoj Gori.

Potpredsednik Evropske investicione banke Kirjakos Kakuris je tom prilikom rekao da je proširenje infrastrukture železničkog saobraćaja ključno za regionalnu interakciju na Zapadnom Balkanu i da zbog toga predstavlja prioritet kako za Evropsku uniju, tako i za Vladu Crne Gore.

"Ovaj projekat se zasniva na dosadašnjoj podršci Evropske investicione banke za deonicu između Bara i Vrbnice, glavne železničke pruge u Crnoj Gori, ali i na našim nedavnim ulaganjima u strateške železničke koridore u Srbiji, Severnoj Makedoniji i Albaniji, sa ciljem da se obezbede bolje i brže veze unutar regiona i sa Evropskom unijom", naglasio je Kakuris.

Ministar finansija Crne Gore Novica Vuković je naveo da njegova zemlja želi da u partnerstvu sa Evropskom investicionom bankom podstakne razvoj infrastrukture da bi na taj način ubrzala sopstveni privredni rast.

"Prema ovogodišnjem zakonu o budžetu, EIB će uz Evropsku banku za obnovu i razvoj finansirati rekonstrukciju pruge na deonici Bar-Golubovci. Ovaj saradnja podrazumeva ulaganje do 113 miliona evra, uz značajan grant od 112,6 miliona evra od Evropske unije, obezbeđenih kroz Investicioni okvir za Zapadni Balkan", dodao je Vuković.

Ukupne dužine 454,8 kilometara, barska pruga povezuje Srbiju i Crnu Goru i ima veliki međunarodni, regionalni i nacionalni značaj, posebno za razvoj poslovnih veza Srbije, Crne Gore, Albanije i Italije.

Inače, kada je u pitanju trasa kroz Srbiju, rekonstrukcija prve deonice barske pruge, od Resnika do Valjeva ukupne dužine 77,6 kilometara, završena je 2017. godine, a izvođač radova je bio ruski "RŽD Internešnl". Pruga je obnovljena sredstvima iz ruskog kredita od 79,9 miliona dolara, nakon čega je brzina vozova na ovoj relaciji povećana na 100 kilometara na sat. Deonica od Valjeva do Vrbnice od 210 kilometa trebalo bi takođe da bude kompletno obnovljena posle gotovo pet decenija od puštanja u rad pruge Beograd-Bar.

image