Zatvoren Festival autorskog filma: Gran-pri iranskoj "Kritičnoj zoni"
Festival autorskog filma (FAF) zatvoren je prikazivanjem filma ''Seljani'' autorskog para DK i Hju Velčman i uručenjem nagrada, među kojima je Gran-pri "Aleksandar Saša Petrović" pripao filmu "Kritična zona" iranskog reditelja Alija Ahmadzadeha.
Na svečanosti u MTS dvorani, predsednik Saveta festivala Srdan Golubović uručio je u ime Fondacije Aleksandar Petrović Gran-pri Ahmadzadehu, koji je zahvalio istakavši da je nagrada na FAF-u posebna, jer je posvećena filmskom stvaralaštvu i slobodi.
Žiri Takmičarske selekcije FAF-a, u kome su bili Vanja Kovačević, Valentina Maurel i Kamen Kalev, ocenio je da je "Kritična zona" film koji "uvodi iznenađujuć i kreativan novi glas, darežljiv je i pun ideja", i odlikuje se "neverovatno smelim političkim stavom koji samo humor može s takvom silinom iskazati".
Ahmadzadeh je rekao Tanjugu da je je srećan zbog nagrade na FAF-u i napomenuo da je filmom nastojao da pokaže nešto novo, odnosno da govori o novoj generaciji i licima Irana i njihovoj borbi.
Nagrada za najbolju režiju otišla je u ruke Rusa Ilje Povolockog za "Hir", koji je, prema oceni žirija, "u svom napetom debitantskom ostvarenju demonstrirao snažan i samouveren filmski jezik".
"Film koji spaja dve generacije, izgubljene u ogromnom prostoru bezvremenog krajolika u kom su junaci naizgled odsečeni od sveta", ocenio je žiri, a Povolocki je, primajući nagradu, posetiocima u MTS dvorani rekao da zahvaljuje svojoj ekipi na "talentu, strasti i hrabrosti koji su omuogućili ovaj film".
Nagrada "Gordan Mihić" za najbolji scenario pripala je Uni Gunjak za film "Ekskurzija", koji "pametno razotkriva dinamiku izopštavanja i slika portret mlade junakinje koja na svojim plećima mora izneti breme odgovornosti za neuspeh čitavog društva".
"Ovaj scenario izbegava ikakvu karikaturu kako bi izgradio delikatnu psihološku studiju junakinje", zaključio je žiri.
Poseban pomen žirija dobila je rediteljka Marina Vroda za "Stepe", uz ocenu da je reč o "veoma zahtevnom filmu koji elegantno kombinuje klasične figure proznog sveta, čehovljevske likove koji se suočavaju s proticanjem vremena, sa stvarnošću lica, predmeta, krajolika koji su neporecivo stvarni i savremeni".
Nagradu za nahrabriji film selekcije "Hrabri Balkan", prema mišljenju žirija u kome su bili Dina Pokrajac, Dimitris Kekinos i Nikola Stojanović, dobila je "Šutnja razuma" Kumjane Novakove.
Žiri je ocenio da "kroz svedenu prezentaciju forenzičkih dokaza, sudskih svedočenja i transkripta, rediteljka i njen tim transformišu strahote iza uznemirujućih podataka u razorno precizan formalni jezik lišen ičega suvišnog, nejasnog ili emocionalno manipulativnog".
Prema mišljenju žirija poseban pomen "Hrabrog Balkana" pripao je ostvarenju "Pero" Slovenca Damjana Kozole, kao veoma ličnom omažu, u kome "uspeva da prevaziđe žalost zbog gubitka bliskog prijatelja i kolege i pretoči je u kinematografsko istraživanje snage i krhkosti ljudskog postojanja".
Kozole je u video poruci istakao da film nije pravio sa namerom da oplakuje smrt glumca Petera Musevskog, "već da slavi njegov život i delo".
Nagrada profesora Vlada Petrić za najsinematičniju sekvencu u čast Slavka Vorkapića pripala je filmu "Samo reka teče" kineskog reditelja Vej Šujuna, dok je povelja "Aleksandar Petković" za najbolji snimateljski rad pripala direktoru fotografije Adrijanu Durazo za "Izgubljene u noći" reditelja Amata Eskalantea.
Srpska premijera filma "Lost kantri" (Izgubljena zemlja) reditelja Vladimira Perišića svečano je 24. novembra otvorila 29. FAF.