Kultura

Kusturica za RT Balkan uoči "Kustendorfa": Da su Bergman i Breson živi, danas bi bili na Mećavniku

Film je preživeo. Veliki reset koji je trebalo da sledi nakon proizvedenog virusa, koji je trebalo sve da nas uništi, pokazao se kao propala investicija, kaže Kusturica
Kusturica za RT Balkan uoči "Kustendorfa": Da su Bergman i Breson živi, danas bi bili na Mećavniku© РТ Балкан

Koji sat pre početka 17. "Kustendorfa" Emir Kusturica dočekuje goste na brdu Mećavnik iznad Mokre Gore, u svom Drvengradu pod Šarganom. Među prvima je stigla ministarka kulture u Vladi Srbije Maja Gojković, a za koji sat stići će i čuveni italijanski reditelj Mateo Gerone koji će ove godine na Kustendorfu dobiti nagradu "Drvo života" za buduće filmove. Na Mećavniku je, ove godine, uz zastave ostalih zemalja iz kojih dolaze gosti i autori istaknuta i zastava Palestine.

"Ovo je mesto koje je preživelo, a preživeo je i svetski film. Sad se pokazuje da se veliki reset koji je trebalo da usledi nakon proizvedenog virusa koji je trebalo sve da nas uništi pokazao kao propala investicija. Kažu Nemci, u Nemačkoj se ponovo ide u bioskope, u Francuskoj takođe uprkos stenicama koje tamo vladaju bioskopima. Kao što literaturu nije mogla da ubije veštačka inteligencija, nije uništen ni film", govori danas na Mećavniku Kustirica.

Dodaje,  drago mu je da je festival preživeo, i da će najbolji svetski autori ovde imati udomljenje, i "šta god bude sa svetskim filmom ovaj festival će postojati makar kao pregled najvećih svetskih dostignuća".

"Mislim da je Bergman živ da bi on danas bio ovde. Breson bi takođe bio ovde da je živ. Svi bi ovde stizali kao i Farhadi, i Garone  i Sorentino i Šveđani, Norvežani, Mihalkov", kaže Kusturica.

Ministarka kulture i potpredsednica Vlade Srbije Maja Gojković podsetila je danas na Mećavniku pošto je dočekana  hlebom i solju, da je u rođenje Kustendorfa i u opstanak festivala malo ko verovao.

"Budite, zaista, svi iskreni prema sebi pa razmislite šta ste pomislili kada je Profesor ovde osnovao `Kustendorf` i kada je počeo sa ovim velikim projektom očuvanja, to je sad moderno reći, kulturnog nasleđa, odnosno filma, izvornog, onakvog kakav je nekada bio i kakav treba da bude u budućnosti. Kad kažem izvorni film, onda mislim na stare zanate, jer je film pre svega zanatsko pitanje koje veštačka inteligencija nikada neće moći da dostigne u smislu stvaranja filmova koje nećete zaboraviti iste sekunde kada pogledate odjavnu špicu sa koje nemate vremena ni da pročitate ko je stvarao to nedelo, a ovo je festival umetničkih dela", rekla je ministarka Gojković.

Kusturica dodaje da selo koje je stvorio i u kome se održava Kustendorf ne predstavlja samo očuvanje identiteta arhitekture, već i očuvanje onoga što vredi i onoga šta smo mi zapravo.

"U periodu `crnog talasa` i u zlatnom periodu tzv. zabavnog filma u bivšoj Jugoslaviji, odnosno u Srbiji, postavili smo standard koji je  bio meriv sa onim što se dešava u čitavom svetu. Mi smo u međuvremenu izgubili taj standard, pravimo filmove  koji su, kako je govorio pokojni Šiba Krvavac, tzv. `trkopiš filmovi` koji se prave samo da bi bili napravljeni a ne sadržajno i formalno odgovorili vremenu u kome živimo. Ovde nije bilo mnogo naših filmova ne zbog toga što mislimo da nisu dobri, nego zato što je lestvica u svetu uvek bila visoko dignuta kada su u pitanju autori", poručio je Kusturica.

image