Muzej automobila više ne stanuje u Majke Jevrosime: Zakon o restituciji iselio Modernu garažu
Na osnovu Zakona o restituciji, zgrada Muzeja automobila u Ulici Majke Jevrosime vraćena je vlasnicima, tako da su automobili, dokumentacija i ostali artefakti popularne Moderne garaže, uključujući i kolekciju vozila nekadašnjeg ministra kulture Bratislava Petkovića iseljeni iz tog prostora.
"Kompletna zbirka muzeja biće rasuta širom Beograda, po privatnim garažama i ostalim smeštajnim prostorima. Najveći problem u procesu iseljenja predstavlja bogata dokumentacija muzeja jer nemamo ideju gde da je smestimo", rekao je za Tanjug direktor tog muzeja Bogdan Petković, te dodao da je poslao dopis Gradskom sekretarijatu za kulturu s nadom da će se naći rešenje, ali da povratne reakcije, nažalost, nije bilo.
Oglasila se pak Mreža za restituciju u Srbiji i istakla na odredbe Zakona o restituciji kojima je predviđeno da pravo preče kupovine imovine koja je vraćena u restituciji imaju Republika Srbija i jedinica lokalne samouprave, što je u konkretnom slučaju Grad Beograd.
Iz Mreže su i istakli da su neadekvatni prostori prisilno pretvoreni u muzeje nasleđe totalitarnog režima koje je trebalo odavno ispraviti i kao dobar primer naveli konačno preseljenje Muzeja Nikole Tesle.
"Godinama unazad grad Beograd niti temeljno popisuje niti vodi računa o imovini koja mu je poklonjena od strane Republike Srbije, nikakvi materijalni izgovori nisu osnovani da se ova preseljenja ili pak ostanak Muzeja automobila u prostoru mogu realizovati", navodi se u saopštenju Mreže za restituciju u Srbiji.
Inače, zgrada koju koristi Muzej automobila izgrađena je 1929. kao prva javna garaža, Centralna garaža, u gradu, po planovima ruskog arhitekte Valerija Staševskog. Od 1994. godine proglašena je spomenikom kulture pod nazivom Moderna garaža.
Najstariji automobil u kolekciji muzeja je "marot-gardon", Francuska, iz 1897. godine, vozilo na tri točka, drvene karoserije (jasen), sa sedištem za dve osobe. Kolekcija obuhvata originalne i restaurisane automobile među kojima se ističu: "ford" iz 1902, "lančija lamda" iz 1925, "sitroen B10" iz 1926, "bjuik 28-58 opera kupe" iz 1928, "škoda r6" iz 1929, aero 10 iz 1929, "alvis" iz 1930, "BMW 327/328" iz 1938, "rover 14"…
Muzej poseduje prateću opremu: točkove, trube, fenjere, radio-aparate, alate, vozačke dozvole, postere, trgovačke reklame, registarske tablice, prve saobraćajne propise i zakone.
U Muzeju se nalaze i zbirka fotografija, dokumenata starih alata i opreme, kao i biblioteka.