Ponovo i ispočetka: Zašto deca vole da iznova gledaju isti crtani i slušaju iste priče
Bez obzira na to šta predlažete, vaš predškolac samo želi ponovo da pogleda tu jednu epizodu crtanog filma i nema veze što je upravo završena. A pre spavanja, to mora biti knjiga koju ste dovoljno često čitali da možete da razvijete repertoar specifičnih glasova za svaki lik.
Ali zašto deca imaju ponavljajuća interesovanja za neku epizodu, igru ili temu? Jedan od razloga za to je takozvani "efekat unosa" i on nije novi koncept u kognitivnoj psihologiji.
Traganje za obrascima
Mozak daje sve od sebe da shvati šta je normalno u našim životima, odnosno šta je deo redovnog obrasca, a šta nije. Istraživači su otkrili fenomen poznat kao "statističko učenje" i prema njemu deca su veoma osetljiva na pojavu zakonitosti i obrazaca u njihovom životu. Dakle, kada se mala deca vrate da gledaju istu emisiju, ono što rade, znali oni to ili ne, vođena su željom da otkriju i konsoliduju obrasce u onome što gledaju, slušaju ili čitaju.
Poznata udobnost
Osim što podržava učenje, ponavljanje takođe ima koristi za dečje emocije, u onome što se naziva "efekat blagostanja".
Glavna odlika detinjstva je učenje, a to znači aktivno traženje novih iskustava i podsticaja. Međutim, potreba za procesiranjem i prilagođavanjem novih stvari može biti iscrpljujuća - čak i za mališane sa bezgraničnom energijom.
Svet takođe može biti čudnije i stresnije mesto za decu nego za odrasle. Kao odrasla osoba, naučeni ste šta da očekujete i kako da se ponašate u određenim kontekstima, ali deca se stalno prvi put susreću sa novim situacijama. Dobro poznati stimulansi, kao što je epizoda koju su već gledali bezbroj puta, mogu pružiti izvor udobnosti i sigurnosti koji štiti od ovog stresa i neizvesnosti.
Deca se stalno susreću i sa izazovima - u vrtiću, školi kod kuće. Mogućnost da se opuste u aktivnosti u kojoj se dobro osećaju, kao što je omiljena igra, ispunjava ove potrebe za kompetencijama. Pored toga, mogućnost da se opredele za aktivnost u kojoj uživaju omogućava im da imaju osećaj autonomije i kontrole nad svojim životima, koji inače često provode tako što ih roditelji "bace u izazove".
Kad postaje problem
Postoji ogromna vrednost koja se može dobiti od ponavljanja u smislu učenja i blagostanja. Dakle, iako ne bi trebalo da ih terate da ponovo gledaju emisije, takođe ne morate da brinete ako je to nešto što oni sami traže, ističu psiholozi. Međutim, može postati problematično ako utiče na sposobnost deteta da se bavi drugim važnim aspektima svog života, kao što je izlazak iz kuće na vreme, interakcija sa drugima ili fizička aktivnost.
Naravno, ne postoji pravilo koje se može primeniti na svu decu u svim kontekstima. Kao roditelji, možete samo pažljivo da pratite situaciju i da tako donesete odluku, piše The Conversation.