Magazin

Nije samo cena: Šta treba uzeti u razmatranje kada se dvoumite između novog automobila i polovnog

U periodu održavanja Sajma automobila (od 20. do 26. marta) mnogi vozači razmatraju kupovinu novog (ili novijeg) četvorotočkaša. Neki su već "bacili oko" na nekog polovnjaka, kome će cena malo pasti zbog dolaska novijih modela, dok drugi, naprotiv, čekaju upravo novitete kako bi se ponovili. Faktora u odlučivanju između novog i polovnog automobila ima nekoliko, a cena je samo jedan od njih.
Nije samo cena: Šta treba uzeti u razmatranje kada se dvoumite između novog automobila i polovnog© Canva / studioroman

Automobil nije samo provozno sredstvo - on je za mnoge i statusni simbol, ostvaranje sna iz detinjstva, ljubav i strast. Kada dođe vreme za kupovinu novog četvorotočkaša, jedno od večitih pitanja jeste da li je bolje kupiti nov automobil ili polovan. Iako je možda najlogičniji odgovor da cena diktira kupovinu, stvari su mnogo komplikovanije nego što izgledaju ako se oslušne ne samo novčanik, već i glas iznutra.

Prednosti i mane polovnog automobila

Kada je reč o prednostima polovnjaka, cena je svakako na prvom mestu: za novac koji biste izdvojili za kupovinu polovnog automobila starog između 5 i 10 godina teško da možete kupiti neki nov, čak i ako je reč o vozilu slabijih performansi (manje kubikaže i "konjaže") i bez dodatne opreme. Drugo, kasko osiguranje polovnog vozila je jeftinije nego novog, te tu imate dodatnu uštedu, piše Si-En-Bi-Si.

Osim toga, cene polovnih automobila "padaju" sporije od cena novih vozila. Nov automobil čim izvezete iz salona izgubi i do 20 posto svoje vrednosti, dok polovnjaka i za par godina možete prodati za skoro isto onoliko za koliko ste ga kupili, ako ste ga, naravno, dobro održavali dok je bio u vašem vlasništvu. Dakle, sa finansijskog aspekta, kupovina polovnog automobila je svakako bolja opcija.

O manama polovnjaka se može reći dosta toga, ali šta god da se navede, može, a ne mora biti slučaj. Polovnim vozilima može biti vraćana kilometraža, ona mogu biti udarana, nisu nemogući ni problemi sa papirologijom, a neretko zahtevaju i više ulaganja u smislu servisiranja, jer se određene komponente sa godinama habaju. Sve u svemu, kupovina polovnog auta može biti kao kupovina mačke u džaku.

Prednosti i mane novog automobila

Kako bi bilo uporedivo, prvo ćemo se dotaći finansijskog aspekta prilikom kupovine novog automobila. Danas, nov automobil relativno dobrih performansi, nekog od poznatijih proizvođača košta najmanje 15 do 20 hiljada evra. Za taj novac najčešće se dobija osnovni paket opreme, dok se za sve ostalo (panorama krov, kožna sedišta, grejači volana i slično) mora doplatiti pozamašna svota novca.

Osim toga, osiguranje novog automobila košta mnogo više, jer je i njegova vrednost veća. Vlasnici vozila kupljenih u salonu najčešće se opredeljuju za kasko osiguranje koje na godišnjem nivou košta od nekoliko stotina do nekoliko hiljada evra, a neki se i dodatno osiguravaju stavljanjem keramičkih premaza na kola ili lepljenjem folija koje štite od grebanja originalne farbe. Dakle, dodatni trošak.

Istina, užitak je neuporedivo veći sesti u novog četvorotočkaša: na njemu nema ni jedne ogrebotine, sve miriše na novo, svuda su polepljene fabričke folije, a i nema brige da li je vozilo učestvovalo u nekoj saobraćajnoj nezgodi ili bilo u rukama nekoga ko o njemu nije vodio baš računa. Sa te strane, briga kod kupovine novog automobila ima mnogo manje. Ali, da li je cena za to previsoka?

Šta je onda bolje kupiti - nov ili polovan automobil

Univerzalan odgovor na ovo pitanje ne postoji - sve zavisi i od budžeta, ali i od onoga što vam duša ište. Ako je novac ograničavajući faktor, a želite kola koja su boljih performansi, dok na nedostatak najnovije tehnologije možete da "zažmurite", polovnjak je pravi izbor za vas. Sa druge strane, ako možete sebi priuštiti kupovinu novog automobila, bićete sigurno zadovoljniji kupovinom.

U svakom slučaju, nije zgoreg da istražite i jedno i drugo tržište: na sajtovima pretražite dostupna vozila u cenovnom rangu koji vam odgovara, a ujedno posetite i Sajam automobila - možda tamo pronađete automobil koji se uklapa u budžet. Vozila kineskih proizvođača, koja su nova kod nas, obično su povoljnija od poznatih Nemaca, Francuza i Japanaca.

I za kraj, nemojte se ustručavati da od prodavaca (bilo polovnjaka, bilo novih vozila) zatražite neki popust. U periodu održavanja sajma, većina prodavaca nudi nekakve popuste, pa je to možda stotinak evra manje od redovne cene ili bonus plaćena prva registracija ili pun rezervoar goriva na poklon. U svakom slučaju najgore što može da se desi jeste da vam kažu da popusta nema.

image