Magazin

Šta je mensplejning: "Muško objašnjavanje" ili "Objasniću ti polako da čak i ti možeš da razumeš"

Snishodljivo objašnjavanje pojmova od strane muškaraca, čak i kada je žena zaista dobar poznavalac tematike, u društvu je poznato pod nazivom "mensplejning". Kako je nastao ovaj termin, na koji način on utiče na karijerni rast žena i na koji način se ponašati kada se, kao žena, nađete u takvoj situaciji?
Šta je mensplejning: "Muško objašnjavanje" ili "Objasniću ti polako da čak i ti možeš da razumeš"© freepik/storyset

Retko koja žena se nije susretala sa situacijom da joj muškarac, ubeđen da se bolje razume i više zna, nije "držao slovo", čak iako se sa određenom tematikom prvi put susreo. Termin "mensplejning" nastao je još 2008. godine spajanjem engleskih reči "man" (muškarac) i "explaining" (objašnjavati), i u doslovnom prevodu označava "muško objašnjavanje", a 2010. godine proglašena je za reč godine po verziji "Njujork Tajms" magazina. Danas je ovaj termin opšteprihvaćen skoro svuda u svetu, a koristi se ne samo u kontekstu muškog objašnjavanja, već i kada je reč o nekompetentim mišljenjima u celosti.

U osnovi "mensplejninga" leži viševekovno predubeđenje da je žena manje sposobna i da manje zna od muškarca, a da se mišljenje žena i danas tretira na ovaj način, govore i mnoge situacije sa kojima se one susreću čak i u poslovnom okruženju. Snishodljivi komentari često su povezani sa željom da se demonstrira nadmoć, ali i sa nepriznavanjem prava glasa. Žrtve ovakvog načina komunikacije najčešće su žene, ali i pripadnici manjina.

"Mensplejning" - kamen spoticanja u karijeri

Objašnjavanja i komunikacija su svojevrsne "igre uloga" u kojima postoje dve strane - "nosilac znanja i informacija" i "primalac" istih, dok se "mensplejning" može posmatrati kao prisilna zamena ovih uloga, pri čemu se šteta nanosi ne samo samopouzdanju i reputaciji jedne strane, već i razmeni znanja i informacija, a za rast i razvoj svakog pojedinca i kompanije nova znanja i kompetencije od presudnog su značaja. U karijeri žene, "mensplejning" je i nešto više od "samo" sabotaže širenja znanja i često predstavlja još jedan u nizu kamen spoticanja u njenom karijernom rastu.

Snishodljivi komentari i objašnjavanja jedna su od vrsta korporativne nekulture, a ovakvo ponašanje pojedinih zaposlenih često prođe neopaženo i nekažnjeno, budući da se "mensplejner" uvek izvuče na svoje najbolje namere.

Kako protiv "mensplejninga"

Postoji nekoliko praktičnih saveta na koji način postupati kada se nađemo u situaciji da nam neko "mensplejnuje", a koji su pre svega učtivi i ne mogu narušiti naš integritet i reputaciju:

Vraćanje kontrole - jedan od najjednostavnijih načina jeste ljubazno postvljanje ličnih granica, i stavljanje sagovornika na mesto. Ovo možete učiniti tako što ćete reći nešto poput "Pustite me da završim" ili 2Znači mi vaše mišljenje, ali u mom izveštaju je upravo to i napisano, nego me niste pustili da završim." Doduše, kako "mensplejneri" često imaju naviku da prekidaju sagovornika, spremite se na to da će njegovi upadi biti učestaliji, a jedna kratka primedba sa vaše strane je nedovoljno.

"Uključite" sarkastični režim - dobar smisao za humor ne samo da će vam dodati poen više u očima kolega, već je i odličan način da se razbije tenzija, a sagovornik "vrati na fabrička podešavanja". Zato se nemojte ustručavati da "mensplejneru" date neki šaljivi ili sarkastični komentar, nakon koga ćete nonšalantno nastaviti sa svojim izlaganjem.

Poboljšajte veštine prezentovanja - veština javnog prezentovanja jedna je od najkorisnijih i najpotrebnijih komunikacionih veština danas, a strukturisanje sopstvenog izlaganja ići će vam na ruku kada u svom okruženju imate "mensplejnere" koji jedva čekaju da svoje mišljenje ili objašnjenje iznesu naglas. Stoga sami, ili uz pomoć "kouča" pokušajte da svoje prezentacione veštine dovedete do savršenstva.

Ukoliko ništa od navedenih metoda ne urodi plodom, uvek postoji opcija razgovora u kome ćete jasno izneti da za vas ovakvo ponašanje nije prihvatljivo, i da niste dužni da prihvatate nečiju nekulturu i potrebu za dominacijom kao jedini oblik komunikacije. U poslovnom okruženju uvek možete potražiti i podršku rukovodioca ali vodite računa da ne preensete situaiju kao lični konflikt, već istaknete kako su ciljevi kompanije ispred ličnih ciljeva.

image