Magazin

Salveta Salvadora Dalija i dijeta Stiva Džobsa - kako su poznate kompanije dobile logo

Vizuelni identitet brenda je jedan od najvažnijih elemenata uspešnog biznisa. Kreativni proces i kontekst logotipa stvaraju zanimljivu vezu sa publikom, a proces nastanka sledećih logotipa otkriva zanimljivu istoriju nekih od najpoznatijih simbola na svetu.
Salveta Salvadora Dalija i dijeta Stiva Džobsa - kako su poznate kompanije dobile logo© wikimedia/kruder396

Tražiti inspiraciju za logo može biti iscrpljujuće. Da li je dobro konsultovati se sa svojim prijateljem, koji je veoma uspešan umetnik? Da li je bolje tražiti inspiraciju u knjigama ili čak u svojim životnim navikama?

Sledeći brendovi su uspešno kreirali popularne simbole na veoma spontane načine, dokazujući da dobar dizajn ne mora uvek biti komplikovan:

Salvador Dali i Čupa Čups lizalice

Jedan od najpoznatijih umetnika nadrealizma stvorio je brojna popularna dela, a među njima se nalazi i logo za "Čupa Čups" lizalice. Logo predstavlja stilizovanu imitaciju cveta krasuljka, izrađen u prepoznatljivoj žutoj i crvenoj boji.

Španski osnivač brenda lizalice, Enrik Bernat, došao je na ideju kada je shvatio da je mališanima lakše da jedu bombone sa štapića, nego da ih drže u rukama. Prvobitno je želeo da se lizalica zove "GOL", po asocijaciji na fudbalsku loptu u mreži, ali ideja nije bila prihvaćena. Unajmio je agenciju koja je nazvala brend "Čupa Čups", prema španskoj reči chupar (sisati).

Preostalo mu je da osmisli vizueli identitet brenda, a pomoć je zatražio od svog dobrog prijatelja, Salvadora Dalija. Navodno, kada mu je Bernat objasnio zadatak dok su ispijali kafu, Dali je odmah počeo da skicira ideje za logo na salvetama i novinama. Ubrzo je došao do žutog krasuljka sa crvenim slovima, koji je do dan danas ostao skoro poptpuno identičan.

Osim same ideje za dizajn, Dali je insistirao da se logo ne nalazi na sredini, već na samom vrhu okruglog omotača lizalice, kako bi uvek bio na vidiljivom mestu.

"Epl" i režim ishrane Stiva Džobsa

Jedan od najprepoznatljivijih simbola savremene tehnologije je minimnalistička jabuka kompanije "Epl". Prvobitni logo je bio prilično arhaičan, sa prikazom Isaka Njutna koji sedi ispod drveta, samo nekoliko trenutaka pre nego što mu jabuka padne na glavu. Ipak, takav dizajn je delovao isuviše starinski i komplikovan za primenu, pa ga je zamenila danas poznata jabuka.

Postoji više teorija o nastanku simbola: neki smatraju da je ona predstavljala Evin biblijski greh ili da je bila simbol za Alana Turinga,mazmatičara i "oca modernog računarstva", koji je umro nakon što je pojeo otrovnu jabuku... Međutim, pravi razlog je veoma jednostavan.

Stiv Džobs je voleo da jede jabuke. Pratio je veoma strog režim ishrane, koji se najviše sastojao iz voća. Jabuku je često jeo i smatrao je da je "Epl" zabavan naziv za kompaniju. Što se tiče samog znaka, dizajniran je tako da deluje kao da je neko uzeo zalogaj jabuke, kako se ne bi pomešala sa trešnjom.

"Starbaks" je zavodljiva sirena

Prvobitni logo je bio braon boje, kao kafa, na kome se nalazila mitloška sirena. Držala je svoja dva repa i bila je prilično realistično nacrtana. Osnivači brenda su bili fascinirani sirenama i želeli su da ih povežu sa prijatnim mirisom i ritualom ispijanja kafe. Samo ime brenda je osmišljeno prema Starbaku, oficirom na brodu iz dela "Mobi Dik".

Sirena je dobila nov izgled osamdesetih. Crtež je pojednostavljen i korišćene su crna i zelena boja. Pre petnaest godina, na 40. godišnjicu kompanije, na neko vreme je bio vraćen stari logo, ovog puta u crnoj boji. Ipak, publici se nije dopala arhaična sirena, što je potvrdio pročišćen dizajn sa zelenom bojom koji je postigao uspeh.

U proteklih desetak godina, logo je postao sve jednostavniji i danas se "Starbaks" prepoznaje po zelenoj pozadini i liku bele sirene, koja i dalje drži svoje repove, kao na prvobitnom dizajnu.  

"Mekdonalds" logo po uzoru na arhitekturu

Prvi logo restorana je imao samo probitan naziv izrađen u tri različita fonta ("Mekdonaldov čuveni roštilj"). Pedesetih godina, kada je restoran dobio ime "Mekdonalds", krenulo je razvijanje jedinstvenog logotipa. Na početku je to bio samo naziv restorana, ispisan crvenim slovima.

Međutim, deceniju kasnije, novi izgled znaka je stvorio dizajner po uzoru na zanimljive lukove, koji su se nalazili na mnogim zgradama restorana, kako bi bili lako prepoznatljivi. Ključni deo arhitekture biznisa je postao i glavni deo vizuelnog identiteta. Dva zlatna luka, koja deluju kao stilizovano slovo 'M', danas su jedan od najprepoznatljivijih simbola na svetu.

Od tada, lukovi su dobili različite izmene (sa/bez naziva, senčenje, crni ili crveni detalji), ali se nikada nisu izbacili iz upotrebe.

image