Magazin

Ne bacajte stare stvari - one su novi trend

Teško nam je da bacimo stvari za koje se vežemo, čak i kada izgube prvobitan sjaj i postanu neupotrebljive. Zahvaljujući ovom ekološkom trendu, ne morate da se opraštate od dragih predmeta, već ih možete osvežiti i ponovo koristiti.

Apsajkling (upcycling) je rođak nama poznatoj reciklaži. Iako na prvi pogled deluju slično, postoje razlike. Cilj recikliranja je dobijanje novog materijala kroz preradu starog, dok apsajkling podrazumeva korišćenja starog u celini, sa što manje izmena. Iako je ovaj pojam kod nas malo poznat, nema onoga ko nije primenio ovu veštinu, spakovao hranu u posudu od sladoleda ili iskoristio plastične flaše kao saksije.

Iz intervencija na starim komadima nameštaja i drugim predmetima se rodi unikatan predmet, a njegov vlasnik postaje ekološki odgovoran. 

Ova tehnika popravke stvari je nekima drag hobi, pa čak i posao, a ne brzo i jeftino rešenje. Transformisani predmeti ne moraju nužno biti i funkcionalni. Dovoljno je starim stvarima dati ulogu dekoracija u prostoru da bi se postigao apsajkling. Apsajkling je prisutan svuda oko nas, primere možemo naći i dok šetamo kroz grad. Koliko god je jedan predeo urban i nov, možemo videti bezbroj kafića koji koriste staro drvo, staklene tegle ili šarmantne, starinske tepihe i nameštaj.

Globalnim porastom ekološke svesti, trend transformisanja starih predmeta i odeće nastaje kao pokret borbe protiv prekomerne proizvodnje i potrošnje. Jedan popularan vid apsajklinga je i rekonstruisanje starih odevnih predmeta. Transformacija polovne odeće u nov, originalan dizajn je novi modni hit, umesto kupovanja novih komada svake sezone. Bakine stare i dugačke suknje, uz suptilne promene poput kraćenja ili došivanja motiva, postaju moderan i jedinstven modni izraz.

Ekološka poruka je dospela čak i do velikih modnih kompanija, kao što je Puma, koja je proizvela haljinu od starih čarapa brenda. Francuska modna kuća Hermes govori o otvaranju ateljea u kome će se isključivo raditi sa već iskorišćenim materijali. Italijanska kuća Prada i njena 'ćerka' kompanija Miu-Miu se okreću ka transformaciji starih komada iz kolekcija, davajući im svež i autentični izgled.

Ovaj trend, sve popularniji iz dana u dan, polako vraća prioritet na zaštitu planete. Ovo je veoma dobar korak unapred, ekološki svestan, ali bez žrtvovanja kreativnosti.

image