Magazin

Novi telefonski bonton - poruka pre poziva, nikada govorna pošta

Način na koji obavljamo pozive drastično se promenio zajedno sa napretkom tehnologije - sada možemo da se javimo na telefon bilo gde, kao i što smo u mogućnosti da odmah proverimo mejlove. Telefonske norme se menjaju brzinom svetlosti a mnogi ljudi se osećaju zbunjeno zbog toga. Postoje nepisana pravila telefonskih poziva i poruka i razlikuju se među generacijama, te je korisno imati uvid u njih.
Novi telefonski bonton - poruka pre poziva, nikada govorna pošta© Andrea Piacquadio/pexels

U današnjem ubrzanom, digitalnom dobu gde se tehnologija neprestano razvija i oblikuje naše svakodnevne interakcije, pravila komunikacije se menjaju brže nego ikad. Tradicionalni telefonski pozivi polako postaju manje popularni, a pristojnost se sve više definiše prema digitalnim standardima. Šta stručnjaci lepog ponašanja kažu - kada je prihvatljivo da se javimo, da odgovorimo na poruku ili pak, da ostavimo govornu poštu? 

Govorna pošta nije najbolja opcija

Ova opcija, kao sredstvo telefonske komunikacije i nije baš preporučljiva. Ako imate informacije koje treba da prenesete na tačan i blagovremen način, daleko je bolje da je napišete u u poruci ili u imejlu. Većina telefona sada transkribuje govornu poštu, tako da postoji velika verovatnoća da nas ljudi i ne slušaju šta ste rekli, već čitaju netačno, automatski transkribovanu poruku. Osim ako ipak imate da ispričate "sočnu" priču svojoj drugarici ili bližnjima, preporuka je da to ipak bude govorna pošta.

Poruka pre poziva

Pozivanje nekoga bez upozorenja može da bude stresno za osobu koju zovete. Umesto toga, unapred im pošaljite poruku i pitajte ih da li mogu da razgovaraju, ili da vas pozovu kada budu slobodni ili da li mogu da izaberu vreme u koje bi želeli da razgovaraju. Ako je to neko koga redovno zovete, saznajte koje je njegovo idealno vreme, na primer, posle posla ili samo nedeljom popodne i onda ga pozovite.

Birajte reči u porukama

Reči i kontekst su ključni za poruke pre poziva. Jednostavan tekst "nazovi me" može da navede nekoga da pomisli da je hitan slučaj. Pojasnite da li je hitno, a ako se ipak radi o nekoj temi, napišite ukratko o čemu je reč.

Ovi koraci su posebno neophodni za video pozive. "Uhvatiti" nekoga na video pozivu u neočekivano vreme može da bude neprijatno za sve. Nikada ne bi trebalo da započnete Fejstajm ili drugi video poziv bez upozorenja.

Ne morate da se javljate na telefon

Samo zato što vas neko zove iz vedra neba ne znači da morate da se javite. Ako ste u restoranu, ili ste u kupatilu ili na sastanku, isključite zvuk i javite im se kad bude zgodno:

"Svi imamo kontrolu nad našim telefonima i možemo da odlučimo da li je pravo vreme da odgovorimo na pozive, kaže je Lizi Post, stručnjak za bonton.

Možete jednostavno da pošaljite poruku. Pametni telefoni će omogućiti da pošaljete automatski tekstualni odgovor kada ne možete da odgovorite. Zato, razmislite o dodavanju adekvatnog, automatskog odgovora.

Emocije i činjenice

Kada pokušavate da odlučite koji je najbolji način komunikacije, razmislite šta želite da kažete. Sve što zahtev mišljenja ili gde su "upletene" emocije, najbolje je uraditi preko telefonskog poziva. Činjenice i planove često je najbolje napisati. Ukoliko je tekst poruke predugačak i komplikovan, pitajte da li možete da porazgovarate, piše Vašington post.

Sačekajte, ako nije hitan slučaj

Ako osoba nije odgovorila na vaš poziv, nemojte slati poruku ili imejl kao podsetnik. A ako je u pitanju hitan slučaj, to navedite u tekstualnoj poruci.

Video pozivi na Fejstajmu, Gugl mitu, Zumu

Kada obavljate video poziv, povedite računa da vam celo lice ispunjava ekran, a ne samo čelo i nos, i ostanite na jednom mestu dok se poziv ne završi. Kada se ljudi, posebno deca, kreću okolo tokom video poziva, to može da dezorijentiše osobu sa druge strane. Ako želite da lutate okolo i obavljate kućne poslove dok razgovarate, pređite na uobičajen poziv. Video pozivi u javnosti su takođe osetljivo pitanje. Ako ste napolju, oko vas postoje stranci koji se nalaze u vašem "kadru", ali nisu pristali da budu pred kamerom. Imajte to u vidu i birajte mirnija mesta, gde možete da porazgovarate.

Spikerfon u javnosti nije preporučljiv

Bilo da se radi o običnom pozivu ili video pozivu koristite slušalice ili se javite kasnije. Međutim, i slušalice rešavaju samo polovinu problema, jer ljudi i dalje moraju da čuju vašu stranu razgovora. Ako ste u prevozu, kancelariji ili prodavnici, budite svesni prostora drugih ljudi, kao i koliko glasno pričete.

image