Magazin

MonkMod: Sve više pripadnika mlađe generacije odlazi sa društvenih mreža

Novu eru u svetu društvenih mreža ponovo je, sasvim očekivano, pokrenula generacija Zed, koja je ovoga puta odlučila da sa njih jednostavno nestane. Trend pod nazivom MonkMod sve je popularniji među "zumerima", ali i milenijalcima, a haštag #MonkMode je, ironično, sakupio skoro 70 miliona pregleda na TikToku.
MonkMod: Sve više pripadnika mlađe generacije odlazi sa društvenih mreža© Canva / happylark

Generacija Zed važi za pokolenje koje je opsednuto gedžetima i društvenim mrežama, a njihova zavisnost i strah da nešto ne propuste zabrinjava kako roditelje, tako i stručnjake. Ipak, izgleda da su i sami zumeri osvestili činjenicu da previše vremena provode ispred telefona i tableta, pa su uzeli stvar u svoje ruke i prešli u MonkMod. Pokret je postao toliko popularan da je samo na TikToku sakupio blizu 70 miliona pregleda.

MonkMod prihvata sve više zumera

Zarazna priroda društvenih mreža dovela je do toga da većina pripadnika mlađih generacija dane i noći provodi sa telefonima u rukama, a "navučeni" na dozu dopamina koju dobijaju "skrolovanjem", oni propuštaju život koji se oko njih dešava. Sada, svi ti zumeri koji su do skora sate i sate provodili na nekoj od platformi, deaktiviraju svoje naloge i uklanjaju aplikacije sa telefona, prelazeći u MonkMod.

"Tek kada izbrišete aplikaciju, shvatite da vam nije bila ni potrebna", rekla je jedna 20-godišnjakinja za D Poust.

MonkMod je svojevrsni odgovor na današnju kulturu, na opsednutost sadržajem na društvenim mrežama i nastojanje da se život prikaže u najboljem mogućem svetlu. Ipak, i socijalne plaftorme nisu ostale dužne, te svoje algoritme iz dana u dan unapređuju sve više, kako bi sadržaj bio što zanimljiviji i privlačniji. Ne preostaje ništa drugo nego da citiramo Njegoša: "Neka bude borba neprestana".

Prelazak u MonkMod uopšte nije jednostavan

Nepotrebno prelistavanje naslovnih strana društvenih mreža nije ništa drugo do navika koja se ustalila jer smo radnju ponovili određeni broj puta, a glavni krivac za njeno stvaranje jeste dopamin - hormon sreće koji se u našem mozgu luči u trenucima kada iščekujemo neko zadovoljstvo.

"Kada nailazite na video snimak koji vam se dopada, koji je edukativan ili smešan, u vašem mozgu se luči dopamin, ali kada usledi snimak koji vam se ne dopada, preskačete ga i idete dalje, u potragu za novim izvorima sreće, odnosno dopamina", navodi Sanam Hafiz, neuropsiholog.

Zavisnosti od društvenih mreža ne mogu se svi rešiti samo snagom volje, a osim pribegavanja trikovima koji mogu u tome pomoći, neki zumeri instaliraju i posebne aplikacije koje ograničavaju ili potpuno onemogućavaju korišćenje svih platformi.

Kratki video snimci su posebno "zarazni"

Popularnost koju je TikTok stekao u poslednjih par godina navela je naučnike da se pozabave i temom njegovog uticaja na ljudski mozak. Pojedina istraživanja dokazala su da ova, i druge, slične društvene mreže, ipak mogu imati negativne posledice, a tačnije - uticati na sposobnost kontinuiranog fokusiranja.

Glavni krivci su kratki video snimci u trajanju od 15-ak do 20 sekundi, zbog kojih nam je kasnije veoma teško da se usredsredimo na sadržaje koji traju duže, a ovaj efekat naučnici su nazvali "TikTok mozak".

image