Ko su bezbedniji vozači, a ko bolje parkira - žene ili muškarci
Nedavno istraživanje o saobraćajnim nezgodama na putevima pokazalo je da bi drumovi bili daleko sigurniji da se za volanom automobila nalaze samo žene. Za ovakav zaključak možemo zahvaliti osiguravajućoj kući Forbs Advajzor koja je anketirala dve hiljade aktivnih vozača.
Žene parkiraju bolje od muškaraca
Iako većina muškaraca tvrdi kako su žene u saobraćaju pretnja njihovoj bezbednosti, ali i bezbednosti njihovih četvorotočkaša, analitički podaci prikazuju sasvim drugačiju sliku:
14 posto žena je tokom prošle godine prilikom parkiranja oštetilo svoj automobil, dok je kod muškaraca taj procenat znatno viši, i iznosi 21
samo 8 procenata dama je prilikom parkiranja udarilo u parkirani automobil ili neki drugi nepomični objekat, u poređenju sa 16 procenata muškaraca
tek 4 posto žena je reklo da je u proteklom periodu imalo saobraćajnu nezgodu, dok je kod muškaraca i ovde učestalost veća, i iznosi 6 posto
Zanimljivo je i to da su muškarci daleko samouvereniji kada su bezbednost i kvalitet njihove vožnje predmet razgovora. Na pitanje da li sebe smatraju dobrim vozačima, koji su spretni u manevrisanju prilikom parkiranja, više od polavine ispitanika jačeg pola je reklo "da".
Sa druge strane, žene su neuporedivo skromnije - samo 37 posto njih je reklo da svoje veštine parkiranja smatraju izuzetno dobrim.
Muškarci su skloniji rizičnoj vožnji i prekoračenju brzine
Analiza saobraćajnih nezgoda pokazala je i da su muškarci skloniji visokorizičnom ponašanju u saobraćaju, uključujući agresivni stil vožnje i prekoračenje brzine. Nasuprot tome, žene se smatraju stabilnijim i sigurnijim vozačima. Ovakav zaključak potkrepljen je i statističkim podacima: ukupno 31,5 muškaraca je priznalo prilikom gradske vožnje upadaju u "makazice", dok je agresivnoj vožnji sklono tek 21,4 posto žena.
Osim toga, muškarci češće prolaze i kroz srveno svetlo na semaforu (32,2 posto puškaraca i 30 posto žena), ali i voze brže od dozvoljenog za 24 i više kilometara na čas (52 posto mušakaraca u poređenju sa 44,6 posto žena).
Srećom, istraživanje je pokazalo i da stepen rizičnosti vožnje opada sa godinama starosti vozača, što se može povezati ne samo sa psihičkom zrelošću, već i sa dolaskom porodice i osećaja odgovornosti.
Crna statistika na srpskim putevima
Prema dostupnim statističkim podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, na teritoriji Srbije se tokom 2022. godine dogodilo 33.230 saobraćajnih nezgoda, od čega je 505 bilo sa smrtno stradalim licima. Ukupno je u sabraćajnim nezgodama stradalo 553 lica, dok je teške telesne povrede zadobilo 3.292 osobe. Sa lakšim telesnim povredama zabeleženo je 15.758 učesnika u saobraćaju. U 19.961 saobraćajnoj nezgodi načinjena je samo materijalna šteta.
Kada su u pitanju dani u nedelji, najveći broj saobraćajnih nezgoda sa smrtnim ishodom ili teškim telesnim povredama događao se subotom, odnosno petkom. Među najčešćim uzročnicima saobraćajnih nezgoda iz Agencije za bezbednost saobraćaja ističu pogrešno izvođenje radnji u saobraćaju od strane vozača, dok se na drugom mestu nalazi preduzimanje nepromišljenih radnji od strane vozača.