Magazin

Usluge "tačno vreme" i "buđenje" i dalje koriste stotine hiljada građana

"Okreni broj 95 kao sav normalna svet i automat kaže tačno vreme" su stihovi muzičke numere sa kojima su mnoge generacije rasle i pevušile, a i obrtale ove brojeve na "Pupinovom" telefonu kako u dokolici, tako i iz stvarne potrebe. Od pre par decenija, vremena su se drastično promenila, telefon radi mnoge stvari za nas - te nam usluge tačnog vremena i buđenja nisu potrebne. Ili barem samo tako mislimo - u Srbiji su i dalje aktuelne i godišnje se koriste stotinama hiljada puta.
Usluge "tačno vreme" i "buđenje" i dalje koriste stotine hiljada građana© Ron Lach/pexels

"Tačno je 13 časova, 28 minuta i 10 sekundi" govori automat, savršene dikcije, ženskim, uzdržanim glasom. Za neupućene, pre par decenija, dok mobilni telefoni nisu uzeli maha i postali naš najbolji prijatelj, zvali smo sa fiksnih telefona broj - uslugu tačnog vremena kako bismo navijali "Iskrine" budilnike. Takođe, monotona zvonjava preglasnog telefona nas je budila, odnosno, naručivali smo buđenje kako ne bismo zakasnili na sastanak, ekskurziju, posao.

Servis još ne ide u penziju

I taman kad pomislimo da su "tačno vreme" i "buđenje" otišli u zaborav, nedavno nas podseti zvanični podatak koji je došao iz Telekoma. Naime, kompanija i dalje ima ove usluge kao standardnu ponudu, a javnosti su dostavljeni zanimljivi podaci.

"Usluga buđenja" na broju 19811 i dalje budi veliki broj korisnika širom Srbije, i u 2023. godini je tu uslugu tražilo blizu 71 hiljada korisnika. Takođe, uslugu "Tačno vreme" pozivanjem broja 195 u 2023. godini je zatražilo oko 400 hiljada korisnika, a najviše je zahteva bilo u oktobru mesecu, rečeno je za RT Balkan.

Pretpostavljamo da su pozivi za "tačno vreme" bili učestaliji baš u ovom mesecu, jer se u oktobru "prelazi" sa letnjeg na zimsko računanje vremena. 

Ko zove i raspituje se o tome "koliko je sati"

Pored svih "sokoćala", ko još zove tamo neke automatizovane operatere i čeka da mu bude saopšteno tačno vreme, kad piše na ekranu telefona?  Valjda imamo i alarme na telefonu koje možemo da podesimo da budu glasni - zašto bismo onda zvali i naručili da nas neko probudi? Pomislimo, možda zovu ove brojeve stariji građani, drže se svojih navika. Ili mladi, čisto da eksperimentišu, neobično im, čak i smešno da neko koristi ovako nešto.

Ovde samo možemo da nagađamo, jer "ne postoji mogućnost da se utvrde starosne grupe ili da se navedu razlozi za njihovo korišćenje", jasni su iz Telekoma.

Ali, šta čujemo u "običnim" razgovorimo kad "potegnemo" neku ovako, nostalgičnu temu, a opet tako čudnu za današnje vreme?

Ima onih koje samo prejako zvono fiksnog telefona može da probudi iz sna i zašto bi menjali onda tu mogućnost, prelazili na nešto novo, kad decenijama je koriste i sigurni su u nju. Ili osobe koje ne koriste mobilne telefone (da, još uvek ih ima) jednostavno i dalje zovu sa fiksnog, proveravaju koliko ima sati. Uostalom, možda i vas ovi redovi "nagovore" da pozovete "tačno vreme", onako iz radoznalosti, znatiželje. 

Glasovnom satu Francuska rekla zbogom, mnoge države i dalje imaju ovu uslugu

Prvi telefonski govorni sat nastao je Francuskoj u saradnji sa Pariskom opservatorijom, 14. februara 1933. godine. U 2022. najavljeno je da će usluga biti ukinuta - poziv je koštao 1,5 evra, ali za njega više nije bilo interesovanja.

Treba napomenuti da usluge tačnog vremena postoje i dalje u mnogim državama - Rusiji, Novom Zelendu, Italiji, Španiji...

image