"Maske" i "drugi list"
To da su maske pale znamo odavno, a sada vidimo da se i drugi list okreće. Ključno je pitanje da li će ga okrenuti Srbija, ili će ga okretati – zatvarati poglavlje – samo Zapad.
Za Republiku Srpsku nije sporno da ona, u susret ekstremnoj agresivnosti Zapada, već neko vreme okreće drugi list. Kao odvraćajuće i odbrambene mere prema toj agresivnosti.
Ista agresivnost uzima maha sada i prema Srbiji. I to potpuno očekivano. A Srbija još nije okrenula drugi list.
Predsednik Aleksandar Vučić je obavestio javnost da je Zapad prekršio obećanje da tzv. Kosovo neće biti primljeno u Savet Evrope pre nego što, pored vraćanja zemljišta manastiru Dečani, formira Zajednicu srpskih opština i prekine sa eksproprijacijom (eventualno vrati već eksproprisano, ako sam ja to dobro razumeo).
A da su formirali ZSO, da li bi onda Srbiji bilo prihvatljivo da tzv. Kosovo bude u Savetu Evrope? Kakve veze ima ZSO sa suverenitetom Srbije? Ili pitanje eksproprijacije?
Pitanje je, naravno, retoričko. Ništa od nabrojanog nema nikakve veze sa suverenitetom Srbije. Kroz ZSO se uopšte ne ostvaruju državne funkcije Srbije na teritoriji Kosova i Metohije, pa je stoga za Srbiju apsolutno neprihvatljivo da tzv. Kosovo bude u Savetu Evrope sve i da je prethodno ispunjeno formiranje ZSO i prekinuto/vraćeno zemljište oduzeto kroz eksproprijaciju.
Ukratko, Zapad nas je doveo do ivice provalije. I zato, bez odlaganja, odlučno moramo da okrenemo drugi list.
U Narodnoj skupštini Republike Srbije treba doneti novu rezoluciju u kojoj treba definisati okvir spoljne politike, obavezujući za sve druge državne organe.
U toj rezoluciji kao minimum je važno predvideti:
- Nadležnosti Srbije koje tražimo u konačnom sporazumu na teritoriji Kosova i Metohije, a kao minimum navesti vojsku, spoljne poslove, monetarnu politiku, mere za uređenje jedinstvenog tržišta. Izričito navesti da niko nije ovlašćen da u pregovorima pristaje na manje od toga;
- Upozorenje Savetu Evrope da bi prijem tzv. Kosova u članstvo automatski značilo istupanje Srbije iz članstva Saveta Evrope;
- Upozorenje EU da bi unošenje u poglavlje 35 osnovnih rešenja iz tzv. francusko-nemačkog sporazuma značilo da EU blokira pristupni proces Srbiji. A to bi za posledicu imalo spuštanje nivoa pregovora na tekuća tehnička pitanja;
- Upozorenje EU i SAD da svojom politikom u regionu kreiraju nestabilnost, provociraju sukobe i stvaraju uslove za izbijanje novih žarišta, čemu se Srbija godinama suprotstavlja, ali neće ostati pasivna ako se Zapad definitivno opredeli za uništenje Srbije, Republike Srpske i srpskog naroda;
- Utvrditi obavezu vlade da odmah aplicira u ime Srbije za članstvo i u Šangajsku organizaciju za saradnju i u BRIKS;
- Utvrditi obavezu vlade da joj apsolutni prioritet bude jačanje odbrambenih sposobnosti Srbije i obavezu da o tome kvartalno izveštava nadležni skupštinski odbor;
- Utvrditi zabranu realizacije bilo kog finansijskog ili ekonomskog ugovora sa entitetima pod kontrolom Zapada, kao i prekid svih započetih pregovora, dok se Zapad ne opredeli za mir i poštovanje pregovaračkih procesa koji su u toku, a sve u skladu sa rezolucijom 1244 SB UN.
Vlada Srbije treba da prema međunarodnoj javnosti iznese celovit predlog sporazuma o trajnom uređenju odnosa sa Prištinom, kako ga mi vidimo. I da se jasno stavi do znanja da bi svi istupi izvan ovog okvira bili protivustavni i da strani predstavnici tu činjenicu imaju uzeti u obzir.
Pored toga vlada treba da pripremi niz mera za funkcionisanje društva u uslovima mogućeg ekonomskog napada na Srbiju i/ili Republiku Srpsku od strane Zapada.
A za početak da okrenemo drugi list tako što nećemo, u trenutku kada je u pitanju suverenitet države, postavljati pitanja, a ni odgovarati na ista, o tome šta će biti na izborima, šta je u sportu, kakvi bazeni se grade i slično.
Potrebna nam je ukupna mobilizacija svih resursa. To nije moguće postići na dosadašnji način. Zato je i važno da Srbija bez oklevanja, ali promišljeno, okrene drugi list, a ne da nam Zapad zaklopi svoju knjigu u kojoj suštinski niti će biti Srbije, niti će biti Srba.