Rusija dozvolila transport nafte preko Arktika tankerima bez posebnog ojačanja
Rusija je po prvi put dozvolila tankerima bez posebnog ojačanja da plove Severnim morskim putem u Aziju, što izaziva zabrinutost zbog mogućeg izlivanja nafte na Arktiku, piše "Fajnenšel tajms".
Dva tankera su u avgustu dobila dozvolu da plove duž severne obale Rusije, uprkos tome što to nisu tankeri koji su opremljeni da izdrže arktičke uslove. Ovi brodovi su otplovili za Kinu početkom septembra.
"Led je nepredvidljiv, ove rute je veoma teško održavati", izjavio je Čarli Kronik iz britanskog "Grinpisa", dodajući da korišćenje tankera sa neojačanim trupom povećava verovatnoću nesreće.
Moskva u poslednje vreme forsira Severni morski put, koji omogućava kraći put do Kine. Klimatske promene omogućile su korišćenje severne rute tokom letnjih meseci, koja je mnogo kraća od uobičajene plovidbe preko Sueckog kanala.
Uobičajeno putovanje, od severne ruske luke Primorsk, preko Sueckog kanala do Kine, traje oko 45 dana. Korišćenje severne rute skraćuje transport za 10-ak dana. Rusija bi samo na gorivu mogla da uštedi oko pola miliona dolara po putovanju, izjavio je Viktor Katona, vodeći analitičar za trgovinu sirovom naftom u kompaniji "Kpler".
Tokom 2022. godine, samo je jedan tanker, "Vasilij Dinkov", prevozio rusku sirovu naftu severnom rutom u Kinu. Međutim, 2023. godine 10 tankera se zaputilo se ka Kini, pokazuju podaci "Kplera".
"Rosatom", agencija koja reguliše plovidbu Severnim morskim putem, dozvolila je brodovima koji nemaju ojačan trup da plove ovom rutom tokom leta i jeseni, od jula do sredine novembra, samostalno ili u pratnji ledolomca.
"Rosatom" je saopštio da "poboljšani uslovi plovidbe u letnjim i jesenjim mesecima omogućavaju da brodovi, koji ne pripadaju `ledenoj klasi`, prevoze naftu bezbedno", dodajući da su svi podvrgnuti rigoroznim inspekcijama. U saopštenju se dodaje da je ekologija "oduvek bila i da ostaje glavni prioritet `Rosatoma`".
Stručnjaci za brodarstvo smatraju da tankeri mogu da plove Severnim morskim putem tokom septembra i oktobra.
Međutim, Sigurd Enge, viši savetnik za pomorstvo i arktička pitanja iz ekološkog udruženja "Belona", tvrdi je da je rizik "ekstreman": "Kretanje leda je prilično nepredvidljivo."