Srbija i Balkan

Požari u Grčkoj i elementarna nepogoda: Turisti koji odustanu od letovanja imaju pravo na nadoknadu

Zakon o zaštiti potrošača izričito prepoznaje elementarnu nepogodu kao razlog za odustanak od putovanja, a požar na Rodosu je mnogo više od toga, kaže za RT Balkan Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije
Požari u Grčkoj i elementarna nepogoda: Turisti koji odustanu od letovanja imaju pravo na nadoknadu© Tanjug/AP Photo/Petros Giannakouris

Svi državljani Srbije koji trenutno letuju na ostrvu Rodos u Grčkoj, zahvaćenom velikim šumskim požarima, su na bezbednom, saopštilo je Ministarstvo turizma i omladine, a ovu informaciju potvrdio je i ambasador Srbije u Grčkoj Dušan Spasojević koji je izjavio da su srpski turisti zbrinuti i na sigurnom.

Resorno ministarstvo navelo je da se najveći deo turista iz naše zemlje nalazi na severnom delu ostrva koje nije ugroženo požarima, dok na istočnoj obali gde su u toku požari, letuju dve porodice u aranžmanu turističke agencije "Travelend" i 26 putnika u aranžmanu agencije "Filip travel".

Kako se ističe, turisti koji letuju u delu zahvaćenom požarima su na sigurnim lokacijama, a "povratak kući će biti omogućen svima koji budu izrazili želju da se vrate u Srbiju pre završetka letovanja, dok se za drugi deo putnika, u dogovoru sa turoperatorima i grčkim hotelijerima organizuje smeštaj kako bi ostali na Rodosu do kraja uplaćenih aranžmana".

U Grčkoj su samo u nedelju izbila 64 nova šumska požara, a vatrogasci na Rodosu sa plamenom stihijom bore se već sedmi dan. Naređenja za evakuaciju zbog požara objavljena su i na ostrvima Krf i Evija, ali najteža je situacija na Rodosu gde je evakuisano hiljade turista u najvećoj evakuaciji od požara u Grčkoj ikada, u kojoj je do sada ugrožena područja moralo da napusti ukupno 30.000 ljudi.

Letovi sa beogradskog aerodroma "Nikola Tesla" do Rodosa i Krfa danas su se odvijali neometano, a neki turisti očigledno su odlučili da iskoriste turističke aranžmane koje su ranije uplatili za letovanje na ovim grčkim ostrvima. Šta je međutim sa onima koji žele da putovanje otkažu?

Prema Zakonu o zaštiti potrošača, a na osnovu člana 107, propisana je mogućnost da putnik odustane od putovanja pre započinjanja turističkog aranžmana, objašnjava za RT Balkan Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS).

"U zakonu su navedeni opravdani razlozi za odustanak od putovanja pre njegovog otpočinjanja: to je iznenadna bolest putnika, teška bolest njegovog krvnog srodnika, smrt, elementarna nepogoda u državi polazišta ili odredišta, zvanično proglašeno vanredno stanje. Zakon, dakle, izričito prepoznaje elementarnu nepogodu kao razlog za odustanak od putovanja, a požar na Rodosu je mnogo više od elementarne nepogode u smislu razloga za odustanak", napominje Alfirović.

On ističe da u prošlom zakonu nismo imali navedenu elementarnu nepogodu kao opravdan razlog za odustanak, nego samo, recimo, proglašeno vanredno stanje, pa su se, kako dodaje, agencije vadile na to da još uvek nije proglašeno vanredno stanje, a svašta se događalo u nekim državama, pa su putnici zbog bezbednosti odustajali od putovanja.

"Putnik može da potražuje povrat celokupnog iznosa koji je dao na ime ugovora o turističkom putovanju, s tim što agencija ima pravo da zadrži deo tog iznosa na ime stvarnih troškova, ali je dužna da putniku, na njegov zahtev, obrazloži šta su ti stvarni troškovi", kaže Alfirović.

Što se tiče turista koji su već na Rodosu, gde je situacija najdramatičnija, organizator je u obavezi da im omogući bezbedan povratak u zemlju ako žele da napuste Grčku, a onima koji to ne žele dužni su da nađu odgovarajući smeštaj približno onih karakteristika koji je imao taj u kom su bili, navodi naš sagovornik.

"Oni koji odluče da se vrate u zemlju, imaju pravo da im se nadoknade dani koje nisu koristili. Jedino ne bi imali u slučaju da su svojevoljno odustali, a pošto su odustali zbog te više sile i ovakvih okolnosti imaju pravo na srazmernu nadoknadu za deo koji nisu iskoristili", navodi Mladen Alfirović.

Svi putnici kojima je potrebna pomoć u Grčkoj mogu da se jave na dežurni telefon ambasade u Atini (+306947882200), a mogu da kontaktiraju i dežurni telefon Turističke inspekcije Ministarstva turizma i omladine (0648933091).   

image