Srbija i Balkan

Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja: Za volanom kamiona i sa 18 godina

Srbiji nedostaje 10.000 do 15.000 profesionalnih vozača, a više od trećine onih koji rade su stariji od 50 godina
Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja: Za volanom kamiona i sa 18 godina© Antonio Ahel/ATAImages

Prema predloženim izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, o kojem će se uskoro izjašnjavati i poslanici, vozačku dozvolu za kamione (kategorije D1 i D1E) sa 21. Preduslov je da ima sertifikat o stručnoj kompetentnosti.

"Spustili smo granicu za dobijanje vozačke dozvole C i D i time značajno izašli u susret srpskoj privredi kako bismo ublažili nedostatak profesionalnih vozača", objašnjava za "Novosti" Mirko Koković, pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja.

"Gruba procena je da u Srbiji nedostaje oko 10.000 profesionalnih vozača. Nakon polaganja za B kategoriju, vozač može polagati i za C kategoriju, kada stiče i C1. Njemu se upisuje B kategorija u vozačku dozvolu, a za C dobija potvrdu da je položio. Međutim, C kategorija će mu se upisati u dozvolu, odnosno vozač će moći da upravlja kamionom tek kada dobije sertifikat za profesionalnog vozača, za koji obuku organizuje Agencija za bezbednost saobraćaja. Obuka traje 140 časova, od čega je 20 časova praktične obuke", pišu "Večernje novosti".

Kako se dodaje, probna vozačka dozvola i dalje ostaje u Zakonu, ali se ona ne odnosi na C kategoriju. I ubuduće će se izdavati onome ko prvi put položi vozački ispit za upravljanje vozilima kategorija A1, A2, A, B1 i B.

Direktor Poslovnog udruženja "Srbijatransport" Goran Aleksić procenjuje da Srbiji nedostaje oko 15.000 profesionalnih vozača.

"Problem je počeo da se uvećava 2009. godine, kada je podignuta starosna granica na 21, odnosno 24 godine za C i D kategoriju, objašnjava Aleksić. "U međuvremenu vojska je prestala da bude 'izvor' profesionalnih vozača, porasle su privredna aktivnost i potrebe za prevozom robe i ljudi, a demografska slika se pogoršala. Mladi do 24. godine već odaberu profesiju i malo ko se tek tada odluči da krene na obuku za vožnju autobusa. Sada se vraćamo na rešenja od pre 15 godina, kada sam i ja, sa nepunih 19 godina, imao dozvolu za C kategoriju. 

Kako navodi sagovornik "Novosti", mlađi vozači su čak pažljiviji od penzionera, koji danas često popunjavaju manjak radne snage, jer mladi ne voze rutinski, pažljiviji su, oprezniji, odgovorniji. Inače, više od trećine profesionalnih vozača danas su stariji od 50 godina.

image